Elisabeth Ulla Uksnøy

Et godt firmanavn skal gjerne være både kreativt, et tydelig varemerke, følge de formelle kravene og tåle tidens tann. Finn gode ideer til firmanavn med disse tipsene. 

Skal du starte en bedrift? Det er forskjellige krav til firmanavn når du starter enkeltpersonforetak og aksjeselskap. I denne artikkelen tar vi for oss navn til AS. 

Les også: Slik starter og driver du egen bedrift

Hva er et firmanavn?

Et firmanavn er rett og slett navnet til bedriften din. Det må du ha for å kunne starte et firma

Det viktigste med navnet til bedriften din er at det skal bli lagt merke til og husket av kundene dine. Navnet er en stor del av bedriften utad og gjør mye av markedsføringen for deg, og det er derfor viktig å velge et navn som skiller seg litt ut. 

Om dette er et navn som beskriver virksomheten eller ikke, er helt opp til deg! 

Kreative firmanavn som tidligere har fått en del oppmerksomhet er blant annet frisørsalongen Sjå te å klypp de og meieriet Den Blinde Ku AS.

Beskrivende eller abstrakt firmanavn?

Det er vanlig med både beskrivende og abstrakte navn på bedrifter, og det er ulikt hva folk foretrekker. 

Et beskrivende navn kan være praktisk fordi det er lett å skjønne hva bedriften din driver med. Rørlegger AS er et godt eksempel på et beskrivende firmanavn.

Ulempen med et beskrivende navn er at andre bedrifter i samme bransje kan ha lignende navn. Det kan dukke opp variasjoner som Rørleggerne AS eller Rørleggeren AS som gjør det vanskeligere for bedriften din å skille seg ut. 

En annen ting du bør tenke på før du velger et beskrivende navn, er om du kommer til å utvide bedriften din etterhvert. Hva gjør du for eksempel hvis firmaet Rørlegger AS skal utvide til å også levere elektriker-tjenester?

Du kan være mer kreativ med et abstrakt bedriftsnavn, som gjør at bedriften stikker seg ut i mengden. Ulempen er at det ikke blir like lett for kunden å identifisere hva firmaet ditt gjør. Mange store bedrifter har gjort suksess med abstrakte navn, for eksempel TINE, IKEA, Power og Orkla. 

Bruk av navn og stedsnavn

I motsetning til enkeltpersonforetak, er det ikke krav om å bruke eiernes navn som en del av foretaksnavnet når du starter AS. Det betyr ikke at du ikke kan bruke ditt eget navn som en del eller hele firmanavnet.

Du bør derimot tenke på om du ønsker at firmaet skal ha en så sterk assosiasjon til deg og navnet ditt, og om du synes det er greit at navnet lever videre med firmaet dersom du eventuelt skulle selge deg ut av det. 

Det finnes flere store bedrifter der den som startet opp har brukt sitt eget navn, blant annet Reitangruppen, Oskar Sylte og Varner-gruppen. 

Du kan også bruke stedsnavn som en del av aksjeselskapet ditt. Mange lokale bedrifter bruker stedsnavn for å skape kjennskap til stedet de holder til eller leverer varer og tjenester til. Vær obs på at det kan være forvirrende hvis du vil utvide bedriften til et større geografisk område ved en senere anledning. 

Det er likevel flere som har gjort suksess på store områder selv med et stedsnavn i firmanavnet. Kongsberg Gruppen og Agder Energi er gode eksempler på det. 

Bruk en firmanavngenerator som inspirasjon

Synes du det er vanskelig å komme i gang? Det finnes heldigvis noen hjelpemidler som kan gi deg forslag og tips til firmanavn. Et av dem er en firmanavngenerator! 

En navnegenerator kommer med forslag til navn basert på dine stikkord. Wizlogo har for eksempel en funksjon der du både kan generere et firmanavn og en logo til bedriften din. GoDaddy er også en populær nettside for å generere bedriftnavn og sjekke om domenenavnet er ledig i samme slengen. 

Det kan være verdt å merke seg at en generator for firmanavn ikke nødvendigvis fungerer superbra for helnorske firmanavn. De kan likevel være nyttige for inspirasjon til å tenke nytt!

Husk at det er regler for firmanavn

Det er morsomt å finne på kule og kreative firmanavn, men husk at det også er noen formelle krav til hva bedriften din kan hete. 

Etter reglene, skal norske bedrifter

  • alltid ha bokstavene AS eller ordet «aksjeselskap» i navnet
  • ikke være nøyaktig det samme som et allerede registrert navn
  • ha minst tre bokstaver fra det norske alfabetet
  • ikke kun ha navnet på land, fylke eller kommune (f.eks. Ålesund AS)
  • bare ha bestemte tegn i tillegg til bokstavene
  • ikke være et navn som kan «villede eller vekke forargelse»
  • ikke inneholde en norsk eller utenlandsk foretaksbetegnelse (f.eks. LTD, ANS, KS, DA, ASA, NUF, AB, OY, S.A. osv.). Kun «AS» er tillatt.

Tall, mellomrom og de fleste tegn er også tillatt å bruke som en del av firmanavnet så lenge det har minimum tre bokstaver. Se alle navneregler for aksjeselskap

Sjekk om firmanavnet er ledig

Siden et av kravene til  firmanavn er at det ikke kan være likt som et som allerede eksisterer, bør du sjekke om navnet er ledig før du tar det i bruk. Sjekk både domene, foretaksnavn og varemerke. Vi anbefaler at du sjekker i den rekkefølgen. 

Du kan sjekke om både domene, foretaksnavn og varemerke er ledig på navnesok.no

Registrere domenenavn

Mest sannsynlig vil du ha en nettside til bedriften din, og da er det lurt å sjekke om domenenavnet er ledig først. Sjekk om domenet er ledig på navnesok.no

Mange domenenavn er ofte opptatt selv om det ikke eksisterer en bedrift med samme navn. Det kan derfor være lurt å registrere domene først, slik at ingen kommer deg i forkjøpet. Hvis du ikke har et organisasjonsnummer ennå, kan du registrere domenet privat og flytte det til bedriften senere. 

Det finnes mange steder å registrere et domenenavn. Sjekk Norid for en fullstendig liste. 

Registrere foretaksnavn

Neste steg på lista er å registrere firmanavnet i Foretaksregisteret. Når du starter aksjeselskap gjennom Starte-AS.no er det superenkelt! 

Du skriver navnet på bedriften i det enkle skjemaet, så fyller Starte-AS.no ut Samordnet registermelding automatisk for deg. Da blir navnet også registrert i Foretaksregisteret. 

Registrere varemerke

Selv om firmanavnet ditt er beskyttet når du har registrert det i Foretaksregisteret, er ikke domenenavnet og andre navn og uttrykk som hører til bedriften det. For å beskytte dem, kan du registrere navnet, domenet, logoen, bilder, figurer eller lignende som et varemerke. 

I Norge er det Patentstyret som beskytter rettighetene til varemerker og andre åndsverk. 

Du kan ha markedsføringsnavn i tillegg til firmanavnet

Det er ingen problem å bruke et annet navn eller en variant av det offisielle firmanavnet som markedsføringsnavn og på domene og logo. Det er faktisk ganske vanlig! De fleste inkluderer for eksempel sjeldent «AS» eller «aksjeselskap» som en del av markedsføringsnavnet. 

Det kan også være at du vil bruke en kortere variant som markedsføringsnavn. Lerøy Seafood Group ASA som blant annet selger fisk, bruker for eksempel kun Lerøy i markedsføringen og i logoen. 

Markedsføringsnavnet registreres som det offisielle foretaksnavnet; i Samordnet registermelding. Du kan registrere markedsføringsnavn samtidig som du oppretter selskapet, eller sende det inn i ettertid. 

Vær obs på at markedsføringsnavnet ikke automatisk blir beskyttet slik som firmanavnet ditt. Noen andre kan fortsatt ta i bruk markedsføringsnavnet ditt som firmanavn. For å beskytte markedsføringsnavnet, må du registrere det som et varemerke

Hvordan bytte firmanavn?

Hvis du ønsker å bytte navn på firmaet ditt, kan du gjøre det ved å sende inn en ny Samordnet registermelding til Brønnøysundregisteret. Du finner skjemaet i Altinn

Vær oppmerksom på at Brønnøysundregisteret tar et gebyr for å bytte navn i Foretaksregisteret. 

Når et aksjeselskap skal bytte navn, må det vedtas i generalforsamlingen. Det gjør at selskapets vedtekter også endres. Du må derfor legge ved en generalforsamlingsprotokoll og de oppdaterte vedtektene sammen med navneendringen i den Samordnede registermeldingen. 

94,5 % av kundene våre sier at de ville anbefalt å starte AS gjennom Starte-AS.no