Har du et bra firmanavn?

Et firmanavn bør gi assosiasjoner til det firmaet skal holde på med. Det mener forfatter og reklameperson Roger Pihl, som er juryformann for Gule Sider sin årlige navnekonkurranse.


Arnt Skjerve, grunnlegger av street food-kjøkkenet Fortou AS. Foto: Jostein Hakestad

For å registrere firmaet ditt i Brønnøysundregistrene, må firmanavnet oppfylle visse krav. Men det bør ikke være det eneste hensynet du tar når du skal navngi det nye firmaet.

Navnet som markedsføring

Forfatter Roger Pihl, som har erfaring fra reklamebransjen, har i flere år på rad vært juryformann i Gule Sider sin navnekonkurranse for norske firma. Hvert år har han gått gjennom kandidatene for å lete etter navn som han mener utmerker seg positivt.

Ifølge ham er firmanavnet en unik mulighet for firmaet å kommunisere og markedsføre hva det gjør til omverdenen.

– Vi ser gjerne etter navn som beskriver eller gir assosiasjoner til det firmaet holder på med. Vi kåret blant annet «Den Blinde Ku AS» til det beste navnet nettopp fordi det sier litt om at det er et meieri, i tillegg til at det er unikt, forklarer Pihl til Starte-AS.no.

Han understreker også at det kommer litt an på hvor du prøver å etablere deg.

– Du må se an markedet du skal inn i, men også hvilken divisjon du spiller i. Et engelsk og «catchy» navn fungerer i databransjen, men til et meieri ville det neppe passet.

«Sjå te å klypp de»

Firmanavn er noe man kan komme frem til som følge av en lang prosess, men av og til kommer de som lyn fra klar himmel.

Evy Myhre og Elisabeth Røte. Foto: Sjå te å klypp de AS

2016-vinneren av navnekonkurransen til Gule Sider var «Sjå te å klypp de AS», en frisørsalong i Nesbyen. Den ene grunnleggeren, Evy Myhre, sa de lenge hadde tenkt å kalle firmaet «Zinderella AS».

– Vi hadde egentlig landet på det navnet, men kvelden før vi skulle sende inn papirene til Brønnøysund kom den daværende mannen til hun jeg startet firmaet med (Elisabeth Røte) med et forslag som virkelig traff oss, forteller Myhre.

– «Sjå te å klypp de» har gitt oss masse positiv oppmerksomhet, og vi er sikre på at det har vært med å gi oss flere kunder. Vi valgte en norsk dagligdags frase, og det er noe som folk har bitt seg merke i. Samtidig sier det jo mye om hva vi driver med, fortsetter hun.

Gatemat i Stavanger

Et relativt nystartet firma i Stavanger, «Fortou AS», har basert navnet sitt både på det at de lager såkalt «street food», og beliggenheten ved kulturhuset Tou Scene som ligger i det gamle bryggeriet i Stavanger.

Grunnlegger og kokk Arnt Skjerve, forteller at de hadde mange navn liggende, men at det var en kamerat som kom på det endelige navnet.

– Jeg var skeptisk i starten, men så satte det seg fast og da bare ble det naturlig å bruke det, forteller Skjerve.

– Vi får mange forskjellige reaksjoner på navnet, men vi føler det er så «catchy» at ingen glemmer det. Navnet passer også til det vi driver med siden vi lager street food, det er fortausmat. Også ligger vi på Tou Scene i Stavanger, så det fungerer på flere nivå, fortsetter han.

I følge Skjerve var det viktig å finne noe som klinger bra fra starten.

– Vi ville ha noe kort og minneverdig som ikke var vanskelig å uttale på engelsk. Det er egentlig en liten bonus at vi også fant noe som var relevant både for hvor vi ligger og hva vi holder på med, forklarer han.

Hjelp til å finne navn

Roger Pihl sier til Starte-AS.no at det er forskjell på å etablere seg i et modent marked, og det å starte med noe som kanskje er litt nytt i Norge.

– Er du først ute i et marked bør du tenke over at navnet må forklare hva du selger. Da er det kanskje lurt å satse på et tryggere navn. Mens i andre bransjer, for eksempel i frisørbransjen, er det mer tradisjon for å tenke utenfor boksen, sier han.

Firmanavn-ekspert og forfatter Roger Pihl. Foto: John Andresen

Men noen typer navn bør alltid unngås, ifølge Pihl:

– Navn som består av forkortelser er sjelden en god idé. Det er heller ikke en god idé å oppkalle firmanavn etter seg selv, selv om mange faller for fristelsen. Kaller du firmaet ditt «Hansen og Larsen» forsvinner det kanskje i mengden.

For de som trenger litt mer inspirasjon, har Roger en metode som kanskje kan fungere:

– Putt logiske og trygge navn i en boks, og «wild card»-navn i en annen. Så går du gjennom dem én etter en.

Roger Pihl sine tips kan også suppleres med denne listen over 10 ting du bør tenke på når du skal komme på et navn til firmaet ditt, fra næringslivsmagasinet Fortune. Et eksempel fra listen er at om du går med planer om å satse i et større geografisk område på sikt, bør du ikke bokse deg inn geografisk med navngivningen.

NB! Husk at i tillegg til firmanavn kan alle firmaer også bruke et markedsføringsnavn i all markedsføring, også på fakturaer og andre dokumenter.