Elisabeth Ulla Uksnøy

Skal du starte et nytt selskap? En god forretningsidé kan være avgjørende for om bedriften din lykkes eller ikke. 

En forretningsidé er en kort og presis beskrivelse av hva selskapet ditt skal tjene penger på. Den inneholder gjerne en forklaring på hva bedriften din skal selge, hva som er unikt med dens vare eller tjeneste og hvorfor en kunde skal velge dette fremfor konkurrentene.  

Skal du starte AS? Kom i gang med denne smarte guiden

Har du en god forretningsidé og visjon når du går i gang, har du en klar kurs for hva bedriften skal drive med og hvordan du skal gjennomføre idéen. Du kan være så lidenskapelig du bare vil for konseptet du utvikler, men har du ikke en god idé om hvordan du skal nå ut til kundene dine og tjene penger, kan det være utfordrende å komme i gang.  

Les også: Hva er en visjon?

Disse spørsmålene hjelper deg på vei til en knallgod forretningsidé:

Løser bedriften din et behov eller problem for noen?

Mange gode idéer starter med et problem. Hvis du, venner eller familie har et problem som dere ikke finner en umiddelbar løsning på, kan det være mange som har det samme. Finner du en vare eller tjeneste som løser dette problemet, dekker du sannsynligvis et behov i markedet. 

Du bør teste produktet på potensielle kunder for å finne ut om det er et behov som virkelig eksisterer. Du kan teste ved å dele ut fysiske produkter, eller gjøre undersøkelser for å finne ut om produktet eller tjenesten du skal selge er ettertraktet. En del kommuner gir oppstartstipend der du kan søke om midler for å gjøre markedsundersøkelser. På den måten kan du sjekke behovet i nærområdet ditt. 

Finn ut om potensielle kunder er villige til å betale for det du tilbyr, og ta med deg tilbakemeldingene i den videre utviklingen av selskapet. 

Hvem skal du selge produktet eller tjenesten til?

Forretningsidéen bør inneholde en målgruppe. Er målgruppen veldig liten, kan du se om det er noen måte å utvide den eller justere produktet til å passe til flere. På samme måte bør du ikke tenke at produktet nødvendigvis skal passe for alle. Med en veldig stor målgruppe, blir det også mye å ta hensyn til i både produktutvikling og markedsføring senere.

Hvilken pris skal du sette?

Prisen er ofte avgjørende for om kunden velger å kjøpe et produkt eller ikke. Når du har funnet målgruppen din bør du derfor sjekke betalingsviljen til potensielle kunder. Har du noe unikt som kundene er villig til å betale mye for?

Se også: Timepriskalkulatoren fra Conta.

Prisen du setter på varen er også avhengig av hva det koster å produsere den. Selger du en vare som er dyr å produsere eller selger du tjenester som ikke krever en oppstartskostnad? Hvilken pris har du råd til å sette etter produksjon? Er kundene villige til å betale den prisen? Kan du produsere produktet på en rimeligere måte? Disse spørsmålene kan være avgjørende for om det lønner seg å starte bedriften eller ikke. 

Det kan også være lurt å sjekke hva konkurrerende bedrifter selger sine varer og tjenester for. På den måten kan du sette en konkurransedyktig og realistisk pris.

Les også:

Må du beskytte en forretningsidé?

Hvis du har en unik idé som du har en plan for utførelse av, kan du søke om beskyttelse av idéen hos Patentstyret. Der kan du også sjekke om noen andre allerede har patent på idéen din. 

Du kan søke om både patentbeskyttelse, varemerkebeskyttelse og designbeskyttelse. Det betyr at du ikke bare kan få beskyttelse for selve idéen, men også for en teknisk løsning på et problem, bedriftens navn, et slagord, en logo, et designkonsept til en kafé eller formen på for eksempel en lysestake. 

Hvordan skal du markedsføre bedriften?

Hvorfor skal kunden velge ditt produkt fremfor konkurrentene sine produkter? Hvis du har en markedsstrategi før du starter bedriften din, er sjansen større for at du lykkes. Gjør derfor litt research på hvilke kanaler du vil markedsføre produktet i og finn ut hva som gjør firmaet ditt unikt på markedet. 

Ikke glem betydningen av e-postmarkedsføring!

Dine kundelister kan være en uvurderlig ressurs for deg. I motsetning til annonsering, der du stadig må betale for å nå ut til de samme kundene, er e-postlistene dine din egen eiendom.

Dette betyr at du kan kommunisere med kundene dine så ofte du ønsker, uten å måtte betale ekstra for det.

Blant norske bedrifter er Mailmojo et av de mest populære verktøyene for e-postmarkedsføring. Med Mailmojo får du et enkelt og effektivt mailsystem som enkelt kan kobles til bedriftens systemer, og det sikrer trygg lagring i Norge i samsvar med GDPR-retningslinjene.

Her er hvordan du kan bruke e-post for å skape verdi i din bedrift:

  1. Få gjentatte kjøp fra eksisterende kunder: Send eksklusive tilbud til de som tidligere har handlet hos deg for å stimulere til nye salg.
  2. Oppfordre kunder til å fullføre kjøpet: Hvis kunder har mottatt et tilbud uten å svare, eller forlatt handlekurven sin, kan du bruke Mailmojo til å sende en påminnelse om at handlekurven er klar eller at tilbudet fortsatt er åpent.
  3. Vinne tilbake tidligere kunder: Send en e-post til kunder som ikke har handlet hos deg på en stund og lokk dem tilbake med en personlig rabattkode.
  4. Oppnå positive omtaler: Send en e-post til dine mest aktive kunder og be om en positiv tilbakemelding på Google eller Facebook.
  5. Bygg sterke kunderelasjoner: Send e-poster som gir kundene et positivt inntrykk av din bedrift. Dette kan være en julehilsen, gratis råd som er relevante for din kundegruppe, interessante nyheter og lignende.

Prøv Mailmojo gratis.

Har du nok kompetanse og ressurser?

Det er mye å tenke på når du skal starte en ny virksomhet. Har du nok kapital til å få bedriften på beina? Har du nok kompetanse til å nå målene dine? Kan du føre regnskap og etterfølge de økonomiske kravene som kommer med å drive et AS?

Mange velger å starte et selskap sammen med andre nettopp på grunn av de økonomiske fordelene det gir. Flere hoder betyr også mer kompetanse, så sørg for å finne samarbeidspartnere som er gode på andre ting enn det du selv er. 

Når du har laget en forretningsidé og opprettet selskapet ditt, bør du sette deg ned og lage en forretningsplan. I den går du grundigere til verks for å beskrive hvordan bedriften skal drives og hvordan den skal tjene penger. En forretningsplan har gjerne en mål for flere år frem i tid og inneholder detaljerte beskrivelser av blant annet budsjetter og markedsstrategi. 

Se eksempel på forretningsmodell og last ned gratis mal her.

Fordelene med å starte et aksjeselskap

Det er mange fordeler med å starte et aksjeselskap fremfor et enkeltpersonforetak. En av dem er at du ikke står juridisk ansvarlig for selskapet, og det går dermed ikke utover din personlige økonomi hvis selskapet skulle gå konkurs. 

En annen stor fordel er selvsagt at aksjeselskap kan ha ansatte, og det er dermed det riktige valget dersom dere er flere som skal starte opp sammen. I et AS kan du også ansette deg selv eller de andre som er med å starte, noe som gir dere fordelen med sykepenger fra første sykdomsdag og dagpenger ved permittering. 

Med et AS følger det også strengere krav til regnskap og revisjon. Hvis du bruker et enkelt og brukervennlig regnskapsprogram helt fra begynnelsen, er du sikker på at du får full oversikt over selskapet sin økonomi.

94,5 % av kundene våre sier at de ville anbefalt å starte AS gjennom Starte-AS.no

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev
Nyhet! Kjøp et hylleselskap og få et ferdig AS på 24 timer!