Snarveier

Snarveier

Elisabeth Ulla Uksnøy

Som ansatt i eget AS har du krav på samme rettigheter som en vanlig ansatt, men selskapet får også en del plikter som arbeidsgiver.

Har du startet eget aksjeselskap og lurer på om du bør bli ansatt? Som ansatt har du krav på sykepenger, dagpenger og minstefradrag m.m., men som eier av selskapet må du blant annet trekke og sette av skatt på en egen konto og betale arbeidsgiveravgift på lønnen din.

Vi ser på fordelene for deg og kravene til selskapet ditt når du blir ansatt i eget AS.

Skal du starte AS? Registrer AS med Starte-AS.no.

Hvordan ansette seg selv i eget AS

Arbeider du i aksjeselskapet og har bestemt deg for at du vil bli ansatt må du gjøre følgende:

  1. Tegne en arbeidskontrakt som fastsetter lønn og arbeidstid.
  2. Rapporter arbeidsforholdet til Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret (Aa-registeret).

Du rapporterer ansettelsesforholdet ved å sende inn en a-melding. Når du sender inn den første a-meldingen, blir bedriften automatisk registrert som arbeidsgiver i Aa-registeret, og du som ansatt blir registrert som arbeidstaker.

Ansatt i eget AS kontrakt

Alle ansatte i bedriften skal ha en skriftlig arbeidsavtale, også hvis du er eneste ansatt i ditt eget AS. Det er bestemt i Arbeidsmiljøloven

Arbeidsavtalen skal minimum inneholde

  • den ansatte sin identitet
  • arbeidsgiveren sin identitet
  • arbeidsplass
  • en beskrivelse av arbeidet, stillingstittel, stilling eller arbeidskategori
  • dato for når arbeidsforholdet starter
  • forventet varighet på ansettelsen (hvis stillingen er midlertidig) og begrunnelse for ansettelsen
  • prøvetid
  • regler for ferie, feriepenger og fravær
  • oppsigelsesfrister
  • avtalt lønn, og eventuelle tillegg og godtgjørelser
  • arbeidstid
  • lengde på pauser
  • avtale om særlig arbeidstidsordning (hvis det er aktuelt for stillingen)
  • ordninger for vaktbytte (hvis det er aktuelt for stillingen)
  • informasjon om tariffavtaler (hvis det er aktuelt for stillingen)
  • kompetanseutvikling som arbeidsgiver tilbyr (hvis de har det)
  • ytelser i regi av arbeidsgiver til sosial trygghet, og navn på eventuelle institusjoner

Det ser kanskje overveldende ut, men det finnes heldigvis mange maler du kan bruke når du skal ansette deg selv i eget AS. Du kan, for eksempel, laste ned en gratis mal til arbeidskontrakt på Arbeidstilsynet sine nettsider

Fordeler som ansatt i eget AS

De største fordelene med å være ansatt i eget AS, er at du blir dekket av folketrygden. Det betyr at du har rett på 

Alt dette fungerer som et sikkerhetsnett ved arbeidsledighet, sykdom eller oppdragstørke.

Som ansatt i eget AS er det ikke noe krav til hva du tar ut i lønn, men pensjonen din vil baseres på hva du har hatt i inntekt, og sykepenger på lønnen de siste fire ukene før sykmeldingen.

Sykepenger når du er ansatt i eget AS

Du har som ansatt krav på 100 prosent sykepenger fra dag en, men selskapet må dekke de første 16 dagene.

Som ansatt i eget AS har du krav på et minstefradrag, som skal dekke alle kostnader lønnsmottakere har i forbindelse med jobb. I 2024 er satsen på 46 prosent av lønnsinntekt. Hvis de faktiske kostnadene dine er høyere enn minstefradraget, kan du få fradrag på disse i stedet, men de må dokumenteres.

Les også: Slik fungerer sykemelding og sykepenger i AS.

Dagpenger når du er ansatt i eget AS

Dagpenger kan du kun få om du har tjent minst 1,5 ganger Folketrygdens grunnbeløp i fjor eller minst 3G i løpet av de siste tre årene. Beløpet du får er basert på forrige års lønn, eller gjennomsnittet du har hatt de siste tre årene, hvis det er høyere.

Plikter som arbeidsgiver

Når du har blitt ansatt får selskapet visse avgifts- og rapporteringsplikter. Er du den første ansatte må du sette deg inn i kravene til arbeidsgivere. Har du ansatte fra før vil de samme reglene gjelde for deg som for dem.

Du må

  • betale ut lønn og sende lønnsslipp
  • sende inn a-melding innen den 5. hver måned, med informasjon om lønn, skatt og arbeidsgiveravgift
  • trekke skatt på en egen konto, og betale skatt og arbeidsgiveravgift til staten innen den 15. annenhver måned
  • sette opp yrkesskadeforsikring
  • utarbeide en HMS-plan
  • sende inn lønns- og trekkoppgave innen 31. januar hvert år
  • sette av feriepenger, kan gjerne gjøres på en egen konto

Kom i gang med lønnskjøring →.

Du trenger ikke opprette tjenestepensjonsordning med mindre du har andre ansatte i firmaet.

Arbeidsgiveravgiften må betales på lønn, overtid og feriepenger hver gang selskapet betaler deg. Satsen ligger på 14,1 prosent de fleste steder, men varierer litt etter område eller næring.

Husk at lønn, arbeidsgiveravgift, skattetrekk og lignende må føres i regnskapet ditt.

Arbeidsgiveravgift som ansatt i eget AS 

Når du er ansatt i eget AS, skal det beregnes og betales arbeidsgiveravgift av lønnen din. Arbeidsgiveravgiften ligger mellom 0 og 14,1 prosent, alt etter hvor i landet bedriften din holder til. Hvis du driver i flere kommuner, skal du som hovedregel bruke satsen i kommunen som bedriften din er registrert (forretningsadresse). 

For å finne riktig arbeidsgiveravgift, må du sjekke hvilken sone bedriften din er registrert i, og hvilken sats som gjelder for den sonen.

Lønn eller utbytte?

Du kan velge å ta ut utbytte fra selskapet istedenfor å ansette deg selv. Utbytte og lønn blir til slutt beskattet omtrent likt, men skatt på lønn betales på forhånd ved at selskapet trekker denne fra lønnsslippen din, mens utbytteskatt betales ved faktisk uttak.

Noen ganger kan det ene lønne seg mer enn det andre i forhold til skatt, men det er bare lønnsutbetaling som gir deg krav på linje med ansatte.

I motsetning til å ta ut utbytte eller la overskuddet stå i bedriften, vil det å betale lønn og arbeidsgiveravgift redusere overskuddet som selskapet ditt må skatte på. Bruker du hele eller deler av overskuddet på lønn og arbeidsgiveravgift, betaler du ikke selskapsskatt på de pengene.

Ansatt i eget AS uten lønn

Du kan være ansatt i eget AS uten å gi deg selv lønn i perioder. 

Selv om du ikke utbetaler lønn, må du likevel sende inn a-melding hver måned. Det gjør du enten direkte i Altinn eller fra lønnssystemet ditt

Hvis du velger å ikke ta ut lønn i perioder, er det viktig å huske at mange av godene du får som ansatt, baseres på hva du har fått utbetalt i lønn. Det gjelder for eksempel sykepenger, dagpenger og pensjon. Sykepenger beregnes ut ifra gjennomsnittslønnen de siste tre månedene, og dagpenger ut ifra gjennomsnittslønnen de siste tolv månedene. Eventuelt utbytte teller ikke med i denne beregningen. 

På samme måte, sparer ikke bedriften til pensjon til deg dersom du ikke får lønn. 

Aksjeselskap uten ansatte

Mange aksjeselskap har ingen ansatte. Det gjelder som regel holdingselskaper som ikke har noen annen drift enn å eie aksjer eller fungerer som et holdingselskap (morselskap) og eier andre selskaper. Det kan også være selskaper som har en annen type drift, hvor eierne kun ønsker å ta utbytte. 

Aksjeselskap uten ansatte må følge de samme reglene for regnskap, årsregnskap og aksjonærregisteroppgave, men slipper å kjøre lønn, sende a-melding og betale arbeidsgiveravgift. 

Start aksjeselskap

94,5 % av kundene våre sier at de ville anbefalt å starte AS gjennom Starte-AS.no

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev
Start aksjeselskap gratis nå og få med ett års faktura- og regnskapsprogram!