Jostein Hakestad

Her er noen tips som kan gjøre deg og firmaet ditt bedre rustet til å håndtere utfordringer både under oppstarten, og på lengre sikt.

Skriftlige avtaler med samarbeidspartnere

Aksjeselskaper har den fordelen at de kan eies både av en enkeltperson eller av en gruppe personer som da eier aksjer sammen. Det er en veldig fleksibel organisasjonsform. Desto viktigere er det å avklare alt som har med eierforhold og samarbeid å gjøre på forhånd.

Det er smart å tegne avtaler mellom aksjonærene som for eksempel en aksjonæravtale som kan forebygge fremtidige konflikter. Selv om man starter som venner er det umulig å spå fremtiden. Det kan komme både solskinn- og regnværsdager!

Skaff hjelp der du trenger det

Å drive eget firma er ofte mer enn en fulltidsjobb. Sørg for at du ikke tar på deg for mye, og deleger gjerne til andre som kan hjelpe.

Regnskap er noe som er enkelt å sette ut til andre, og kan lette betydelig på trykket. Det er både mulig og fullt lovlig å føre regnskap selv, men avhengig av hvor kompleks regnskapsføringen er kan det bli tidkrevende å gjøre alt selv.

Bokføring som bare tar noen timer for en profesjonell regnskapsfører kan ta en uerfaren firmaeier flere dager. Derfor vil det være en klar fordel å hente inn eksperthjelp. Merk at hvis du skal bruke en ekstern regnskapsfører, må de være autoriserte av Finanstilsynet.

Hvor mye penger må du ha til rådighet?

Minimumskravet til aksjekapital for nye AS er 30 000 kroner. Selv om hele eller deler av denne kapitalen kan være i form av gjenstander istedenfor penger (tingsinnskudd), fraråder vi på det sterkeste å starte med mindre enn 30 000 kroner i kontanter.

Dette er fordi tingsinnskudd krever revisorbekreftelse som lett kan koste mer enn 10 000 kroner, og det kommer på toppen av andre oppstartskostnader. Les mer om hvorfor det er smart å ha nok kontanter i starten.

Når du har stiftet firmaet og er under oppstart vil du sitte igjen med ganske lite om du bare har 30 000 kroner i kontanter som utgangspunkt. Du bør derfor ta en nøye vurdering på om 30 000 kroner i kontanter er nok, eller om omfanget og virksomhetens art gjør at det er smartere å ha mer kapital fra første dag.

Forretningsmodell og budsjettering

Vi har skrevet litt om forretningsmodeller før. Formålet med en forretningsmodell er å illustrere i kortform hva slags tjenester du leverer, hvem kunden er, og hvem som er konkurrentene dine. I tillegg viser den konkret hvordan salget av tjenester og varer skal foregå, samt prøver å forutsi eventuelle utfordringer eller «skjær i sjøen» for virksomheten.

En populær slik modell heter «Business Model Canvas», og anbefales blant annet av Innovasjon Norge. Ved hjelp av den kan du lettere skaffe deg oversikt, og dessuten har du et dokument du kan vise til samarbeidspartnere og investorer som forteller litt om planene dine og strukturen på virksomheten.

Se eksempel på en forretningsmodell og last ned en gratis mal her.

Les hvordan du lager en forretningsplan, steg for steg.

I tillegg bør du prøve å ha et så realistisk forhold til budsjettering som mulig. Alt kan skje, men ikke dra tall ut av luften. Forsøk å tegne et bilde av inntektene og utgiftene som du faktisk tror du kommer til å ha.

LES OGSÅ: 5 tips til et godt budsjett

Sett deg inn i det grunnleggende

Å starte egen bedrift fører med seg travle dager. Vi har skrevet en innføring som tar for seg det viktigste du må vite om frister, regnskapsføring, MVA og lignende.

Sjekk ut den nyttige guiden til å starte eget AS. Da er du bedre rustet til hverdagen som bedriftseier!

Hvis du har planer om å ta deg av regnskapet selv, eller vil ha litt bedre forståelse av økonomien til bedriften din, kan du ta en titt på dette helt gratis regnskapskurset.

De første oppdragene

Likviditeten er selve blodet i årene på firmaet, så det er viktig å få gang på omsetningen så fort som mulig. Mange firma havner i en hengemyr når det gjelder likviditet selv om de har mange oppdrag, fordi pengene ikke kommer på konto med en gang. Sett derfor så kort forfallsdato som mulig på fakturaene du sender til kundene dine.

Jobber du med lengre prosjekter for kundene dine, få på plass en avtale om delbetalinger underveis slik at du ikke må vente altfor lenge på betaling.

Les også: 8 tips til å få raskere betalt.

Markedsføring

Vær bevisst på, og ha et realistisk forhold til posisjonen din i markedet. Prøv også å ha en ide om hva de potensielle kundene dine er ute etter. Er det mye konkurranse, eller er du først ut i Norge med produktet ditt? Det er også lett å anta at markedet er større enn det der, og rett og slett overvurdere hvor mange kunder du kan selge til.

Både tradisjonelle markedsføringskanaler som radio og aviser kan være aktuelle, men se også på annonsering gjennom Google Adwords, Facebook og andre sosiale medier. Her kan det være mange kunder å hente.

Start AS nå

94,5 % av kundene våre sier at de ville anbefalt å starte AS gjennom Starte-AS.no

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev
Nyhet! Kjøp et hylleselskap og få et ferdig AS på 24 timer!