Redaksjonen

Når du skal starte aksjeselskap må du sørge for at du har nok aksjekapital. Dette er fallgruvene du kan møte med for liten kapital.

Når du skal starte aksjeselskap er det et formelt krav om å ha en aksjekapital på minst 30 000 kroner. Det er senket fra et tidligere nivå på 100 000 kroner, for å legge til rette for at enda flere kan starte egen bedrift.

At kravet er senket gjør det samtidig ekstra viktig å sørge for at den kapitalen du starter med faktisk er høy nok til å dekke kostnadene under oppstart og drift.

Det er et lovkrav

Grunnen til at det er krav om aksjekapital er fordi et aksjeselskap regnes som et eget juridisk subjekt, og skal være i stand til å betale det det skylder til leverandører, banker, ansatte og lignende.

Derfor krever også aksjeloven at du alltid har en forsvarlig egenkapital i forhold til omfanget på bedriften. Ifølge loven kan styret være nødt til å slå bedriften konkurs om de mener det er for lite midler i selskapet.

Avhengig av hva selskapet ditt skal drive med, kan du derfor være nødt til å gå inn med mer enn minimumskravet.

Du må kunne dekke oppstartskostnader

Alle AS vil møte på noen kostnader i oppstarten. Og mange av kostnadene må dekkes før du kan begynne å få inn penger.

Vanlige utgifter inkluderer:

  • Kjøp av PC og annet kontorutstyr.
  • Leie av kontorlokaler.
  • Transport, i forbindelse med firmabil, bruk av privat bil, buss, tog eller leiebil.
  • Levering av varer.
  • Innkjøp til varelager, om du skal drive med butikk.
  • Markedsføring – logo, nettside, bilder m.m.
  • Regnskapstjenester, fakturering, lønnskjøring og lignende. Du kan enkelt lage faktura og føre regnskap med Conta.

Hvor mye aksjekapital du trenger avhenger også i stor grad av hva bedriften din skal drive med.

Skal du starte kafé eller restaurant må du investere mer penger for å få bedriften i gang. Skal du starte nettbutikk må du ha råd til å kjøpe inn råmateriale til produksjon, eller til å kjøpe inn varer som du kan selge videre.

Husk også at alle aksjeselskap må registreres i Foretaksregisteret, som er gebyrbelagt. Du kan også velge å benytte deg av en tjeneste som hjelper deg med registreringen.

Starte-as.no fyller ut skjema på dine vegne og forenkler oppstartsprosessen.

Vi har også skrevet en guide som hjelper deg i gang med eget AS.

Sørg for god likviditet

Når du skal starte egen bedrift er det mulig å bruke eiendeler som deler av aksjekapitalen. Dette kalles tingsinnskudd. Du kan, for eksempel, bruke kontorutstyr eller utstyr du trenger for å produsere varer.

Siden eiendelene erstatter deler av pengebeløpet, må verdien av gjenstandene godkjennes av en revisor. Men har du mulighet for det, anbefaler vi å la penger utgjøre hele kapitalen.

Hvis ikke kan du lett få problemer med likviditeten, altså evnen bedriften din har til å betale regningene som kommer inn. God likviditet vil si at du har tilgjengelige midler.

Er store deler av pengene dine derimot låst i utstyr, varelager eller lignende, vil bedriften ha dårligere likviditet. Da er du avhengig av å få inn penger raskt i oppstarten, enten fra kunder eller ved å ta opp lån.

Dårlig likviditet kan også gjøre det vanskeligere å få lån fra banker eller investorer, eller å ansette nye medarbeidere. Og i verste fall kan det føre til at bedriften din ikke overlever.

Sett opp et oppstartsbudsjett

For noen AS kan en aksjekapital på 30 000 kroner være nok til å dekke oppstartskostnadene og overholde lovkravene, mens andre selskap vil trenge mer.

Det å lage et godt gjennomført budsjett hjelper deg å vite med mer sikkerhet hvor mye bedriften din trenger. Da kan du sørge for at du har nok kapital til å realisere ideen din.

Et budsjett bør også ta høyde for noen uforutsette kostnader. Det vil nok dukke opp uansett hvor godt du planlegger.

Du kan finne mal til oppstartsbudsjett på Altinn.

Flere spørsmål om aksjekapital? Her er alt du må vite om aksjekapital i oppstarten.

94,5 % av kundene våre sier at de ville anbefalt å starte AS gjennom Starte-AS.no

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev
Start aksjeselskap gratis nå og få med ett års faktura- og regnskapsprogram!