Drømmer du om å starte din egen nettbutikk? Vi har hjulpet tusenvis av gründere med å starte og drive sin egen bedrift. Her er våre beste tips for å lykkes med din egen nettbutikk.
De siste ti årene har salget i norske nettbutikker skutt i været.
Netthandelen utgjør nå 52 prosent av nordmenns kortbruk og mange eksperter, inkludert hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen, Virke, spår at bedriftene som vil lykkes er de som klarer å kombinere fysisk butikk og netthandel.
Som bedriftseier er det mange fordeler ved å starte en nettbutikk sammenlignet med en tradisjonell butikk. Investeringsbehovet er vanligvis lavere, og du kan unngå å binde deg til kostbare og langvarige leieavtaler for lokaler, som kanskje er noen av grunnene til at stadig flere velger å starte nettbutikk hjemmefra.
Det trenger ikke være vanskelig å starte bedrift. Vi har laget en tjeneste som tar deg gjennom hele prosessen med å sette opp ditt eget aksjeselskap med bedriftskonto og regnskapssystem. Start AS nå!
Hvordan starte nettbutikk: Enkelt forklart
I denne guiden gir vi deg en steg-for-steg innføring i hvordan du lager din egen nettbutikk. Jeg vil gå mer i detalj om hvert trinn nedenfor, men her er en enkel forklaring på hvordan du kan gjøre det:
Det første du må gjøre er å finne en målgruppe for nettbutikken din. Hva skal du selge og hvem skal du selge varene til? Vi foreslår at du tenker på lønnsomhet, søkevolum og dine interesser når du står ovenfor disse beslutningene.
Det kan også være smart å være tidlig ute med å tenke ut hva nettbutikken skal hete, slik at du raskt får registrert et selskap på virksomheten. Mange velger å registrere et AS til nettbutikken sin, men for noen kan også et enkeltpersonforetak være tilstrekkelig. Les mer om fordelene med ENK og AS.
Når du har begynt med å registrere et selskap kan du starte med å lage selve nettbutikken. Her finnes det flere gode løsninger. I Norge er 24Nettbutikk, Woocommerce og Shopify blant de mest populære systemene. Uavhengig av hvilket system du bruker, er det viktig at du fyller nettbutikken med godt innhold. Gode bilder og produktbeskrivelser engasjerer kundene og øker sannsynligheten for at de vil handle hos deg.
Når nettbutikken din er klar starter den viktigste jobben – å markedsføre butikken din. Her vil en kombinasjon av gratis og betalte kanaler gi de beste resultatene. Blant de mest vanlige måtene å markedsføre nettbutikker på er på sosiale medier, gjennom nyhetsbrev og google shopping ads.
Ved å følge disse fem trinnene vil du være godt rustet til å starte og drive din egen suksessfulle nettbutikk. Husk at det krever innsats og dedikasjon, men med riktig planlegging og gjennomføring kan du nå dine mål. Lykke til med din nettbutikk!
Start AS nå →
1. Velg en lønnsom nisje og definer en målgruppe
Før du registrerer et selskap og starter å bygge nettbutikk er det viktig at du har en god forretningsidé. Hva skal du selge, hvem er din målgruppe, og hvorfor skal kundene velge å handle hos deg?
Vi anbefaler at du tar følgende faktorer i betraktning når du velger nisje og målgruppe:
- Lønnsomhet: Det sier seg kanskje selv. Det er vanskelig å tjene penger på produkter hvor forskjellen mellom din innkjøpspris og salgsprisen er lav. Finn en nisje hvor du fortsatt kan oppnå solide marginer på varene du selger.
- Etterspørsel: Selv om det er gøy å bygge et marked, er det som regel enklere å gå inn i et marked hvor det allerede er etterspørsel. Bruk et verktøy som Google keyword planner for å undersøke hvor mange som søker etter produktene du ønsker å tilby, og velg de med høyest etterspørsel.
- Ekspertise: Velg en nisje som interesserer deg. På den måten blir det mye enklere å holde butikken oppdatert i henhold til de siste trendene og engasjere kundene med genuint innhold.
Ved å velge en lønnsom nisje og definere din målgruppe nøye, legger du et solid grunnlag for suksess i nettbutikken din. Husk at det å ha lidenskap og kunnskap om nisjen din vil gjøre det lettere å tilpasse seg markedet og levere en unik opplevelse for kundene dine.
2. Kom opp med et bra selskapsnavn og lag en logo
Når du har bestemt deg for hvilken type produkter du vil selge og hvem målgruppen din er, er det på tide å skape en unik merkevare for din nettbutikk. Dette inkluderer å velge et passende navn, designe en logo og bestemme andre profilaspekter som farger og skrifttyper.
Navnevalg for nettbutikker kan være utfordrende. Du kan velge et beskrivende navn, for eksempel «Olas’ T-skjorter», eller et abstrakt navn som «By Ola». Uansett hvilken tilnærming du velger, er det viktig å være kjent med reglene for selskapsnavn i Norge, da det kan være en fordel å ha samme navn for bedriften og nettbutikken:
- Selskapsnavnet skal inkludere minst tre bokstaver fra det norske alfabetet
- Det kan ikke være nøyaktig likt som allerede registrerte navn
- Det skal ikke være «villede eller vekke forargelse»
Vi anbefaler at du bruker Navnesok.no til å sjekke om navnet du ønsker er ledig som domenenavn, foretaksnavn og registrert varemerke.
Når du har bestemt selskapsnavnet, kan du enten designe logoen og selskapsprofilen selv ved hjelp av verktøy som Canva, eller du kan engasjere et profesjonelt reklamebyrå, avhengig av dine ambisjoner og budsjett. Når du starter selskap via Starte-AS.no, kan du samtidig bestille en logo designet spesifikt for din bedrift.
En velutviklet merkevare og en gjennomtenkt selskapsprofil vil bidra til å bygge gjenkjennelse og tillit hos potensielle kunder. Sørg for at logoen kommuniserer klart og tiltalende til din målgruppe og at den reflekterer den merkevaren du ønsker å bygge.
Bruk Patentstyret sin søknadsveiviser for å registrere ditt varemerke.
3. Registrer selskapet i Brønnøysundregistrene
Når du har bestemt navnet på virksomheten din, kan du registrere selskapet ditt.
Du kan enten registrere et enkeltpersonforetak eller et aksjeselskap. Les mer om enkeltpersonforetak vs. aksjeselskap.
Ettersom nettbutikker ofte kjøper varer på kreditt og får ansatte, kan det være lurt å registrere et aksjeselskap, ettersom det innebærer mindre risiko for deg som eier av selskapet.
Slik registrerer du en bedrift i Brønnøysundregistrene:
- Fyll ut dette skjemaet for AS eller dette skjemaet for ENK.
- Motta stiftelsesdokumenter på e-post.
- Signer i Altinn når du mottar en e-post som ber deg gjøre det.
- Sånn! Selskapet ditt er klart.
Start AS nå →
4. Bygg nettbutikken
Når du har startet prosessen med å registrere virksomheten din i Brønnøysundregistrene, er det på tide å bygge nettbutikken.
Nettbutikk plattform
I Norge er 24Nettbutikk, Shopify og Woocommerce blant de mest populære plattformene for nettbutikker.
24Nettbutikk.no er en norsk plattform som gir deg en komplett nettbutikk klar til bruk. Du kan velge mellom en mengde designmaler, for å tilpasse nettbutikken til nøyaktig det du trenger. 24Nettbutikk tilbyr en rekke kjente betalingsalternativer, som Klarna og Vipps, og har fraktavtaler med Posten/Bring og PostNord. Når salget er gjennomført, bokføres det i Conta sitt regnskapssystem med en enkel integrasjon.
Du kan velge 24Nettbutikk som nettbutikkplattform når du starter bedrift med Starte-AS.no. Kom i gang med nettbutikken →.
Uansett hvilken plattform du velger, er det viktig å fokusere på å skape en brukervennlig og engasjerende nettbutikk.
Hvordan lage din egen nettbutikk?
- Gå til din valgte e-handelsplattform og opprett en konto.
- Velg et domenenavn (vanligvis inkludert i prisen).
- Velg en mal eller et tema som passer til din merkevare og produkter.
- Legg til bedriftens navn og logo for å skape en helhetlig merkeidentitet.
- Tilpass designet slik at den passer målgruppen du ønsker å nå.
- Legg til produktene dine og opprett produkter med gode produktbeskrivelser og fine produktbilder.
- Sett opp din foretrukne betalingsmetode, som for eksempel via Klarna.
- Konfigurer MVA slik at det blir riktig utsalgspris mot kundene dine.
5. Markedsfør nettbutikken
Det er ikke noe poeng å drive en nettbutikk uten trafikk på nettsiden. Derfor er det viktig at du har en konkret strategi for hvordan du skal få potensielle kunder til å besøke nettbutikken din.
Den mest normale måten å få trafikk til en nettbutikk på er gjennom en kombinasjon av organisk og betalt trafikk.
Organisk trafikk er trafikk du har gjort deg “fortjent til” enten ved å bygge et stort publikum i sosiale medier, eller gjennom godt innhold som gjør at Google og andre søkemotorer mener at innholdet ditt er relevant for utvalgte søkeord.
Eksempler på organisk trafikk inkluderer blant annet trafikk fra:
- Sosiale medier
- Tester og avisomtaler
- Epostmarkedsføring
- Søkemotorer som Google
I tillegg er det mulig å kjøpe trafikk. Trafikk du betaler for omtales som betalt trafikk og vil i utgangspunktet bestå av trafikk fra Google Shopping Ads og Facebook Ads.
Google Shopping-annonser er en tjeneste levert av Google som gir deg muligheten til å vise produktene dine med bilder, priser, titler og bedriftens navn til personer som søker etter det du tilbyr. I motsetning til vanlige søkeannonser, trenger du ikke å velge spesifikke søkeord og tilpasse annonsene for hvert enkelt produkt. Istedenfor oppretter du en produktfeed i Google Merchant Center og kobler den til Google Ads-kontoen din for å opprette shopping-annonser.
Starte nettbutikk tips: Husk e-postmarkedsføring!
Som eier av en nettbutikk er kundelisten en av dine mest verdifulle ressurser. I motsetning til annonsering, hvor du må betale gang på gang for å nå ut til de samme kundene, er e-postlistene ditt eierskap.
Du kan altså kommunisere med kundene dine, så ofte du ønsker, uten å betale noe ekstra for det.
Blant norske bedrifter er Mailmojo et av de mest populære mailssystemene. Her får du et enkelt og effektivt mailssystem, som enkelt kan kobles til nettbutikken din for automatisk oppdatering av kontaktlister, med trygg lagring i Norge – i tråd med føringene i GDPR.
Slik bruker du e-poster til å skape verdi i din nettbutikk:
- Få gjenkjøp fra eksisterende kunder: Send eksklusive tilbud til personer som har handlet hos deg tidligere for å trigge nye salg.
- Få kunder til å fullføre kjøpet sitt: Hvis kundene har forlatt handlevognen sin kan du bruke Mailmojo til å sende en påminnelse om at handlevognen er klar og at ordren kan fullføres.
- Vinn tilbake kunder: Send en e-post til kunder som ikke har handlet hos deg på en stund og lokk dem tilbake med en personlig rabattkode.
- Få positive omtaler: Send en e-post til dine mest aktive kunder om at du hadde satt pris på en positiv tilbakemelding i Google eller på Facebook.
- Skap gode kunderelasjoner: Send e-poster som gir kundene et positivt inntrykk av din bedrift. Det kan være en julehilsen, gratis råd som er relevante for din kundegruppe, interessante nyheter osv.
Nettbutikk pris: Hvor mye koster det å lage en nettbutikk?
Hvis man gjør mesteparten av jobben selv, kan du opprette et selskap og lage en nettbutikk for under 10 000 kroner. Den rimeligste pakken til 24Nettbutikk starter fra 399 kroner per måned, og etableringskostnaden for et aksjeselskap (AS) i Norge er 5 784 kroner (2024).
I tillegg kan det være andre kostnader knyttet til telefon, regnskap, ansatte og lokaler, avhengig av størrelsen på virksomheten din. Den mest betydelige investeringen vil sannsynligvis være varelageret, som ofte utgjør en stor del av utgiftene for nettbutikker.
Nettbutikk ideer
En betydelig mengde mennesker har allerede opprettet sine egne nettbutikker, og med mye hardt arbeid kan du også oppnå suksess.
Husk at nettbutikker ikke bare brukes til å selge fysiske varer, men også tjenester, videokurs og andre immaterielle produkter.
Her er noen inspirerende ideer til ulike typer nettbutikker du kan starte:
- Skap din egen kleskolleksjon og selg klær du har laget selv.
- Selg kunsten din online.
- Bli frilansskribent og hjelp bedrifter med å lage innhold.
- Start et nettbasert kurs innen et emne du har god kunnskap om.
- Kjøp brukte gjenstander på nettstedet Finn.no og selg dem videre.
- Start en nettbasert coachingvirksomhet.
- Skriv en bok og tilby både digital og fysisk utgave for salg.
- Etablér en abonnementsordning, for eksempel for barnebøker eller barberhøvler.
- Få et agentur på et produkt og selg det på nett.
- Start med dropshipping: Selg ting som sendes direkte fra leverandøren til dine kunder.
Nettbutikk regler: Regler for å starte nettbutikk
Når du driver en nettbutikk, er du en næringsdrivende og må overholde de samme forskriftene som gjelder for andre bedrifter. Dine plikter som et selskap avhenger av organisasjonsformen. Likevel er det noen generelle forpliktelser som gjelder for de fleste:
- Skattemelding: Du må årlig rapportere virksomhetens økonomi til Skatteetaten ved å sende inn en skattemelding. Dette kan gjøres fra et årsoppgjørssystem som Conta.
- Årsregnskap: Regnskapspliktige bedrifter må også levere et årsregnskap. Dette kan du enten gjøre selv i Conta eller få hjelp av en regnskapsfører.
- A-melding: Når bedriften betaler lønn, må det også sendes inn en a-melding. Dette skjer automatisk i de fleste lønnssystemer.
- Mva-melding: Hver annen måned må bedrifter som er registrert for merverdiavgift sende inn en mva-melding.
- Aksjonærmelding: Aksjeselskaper må sende inn en årlig aksjonærregisteroppgave til Skatteetaten. Aksjonærregisteroppgaven informerer Skatteetaten om hvem som var aksjeeiere i selskapet i løpet av det foregående året.
I tillegg finnes det noen konkrete regler for nettbutikker, omtalt i ehandelsloven. Du er blant annet pliktig til å informere om relevante egenskaper ved varene du selger (i en produktbeskrivelse), oppgi selskapets organisasjonsnummer og kontaktinformasjon synlig på nettsiden, vise priser medregnet frakt og avgifter, samt åpne for returer.
Registrer et AS med Starte-AS.no
Ofte stilte spørsmål om nettbutikker
Du kan starte en nettbutikk uten lager. Denne forretningsmodellen blir ofte omtalt som dropshipping og innebærer at du har leverandører som kan sende varer direkte til kundene dine. Merk at leveringstid er en viktig del av kundeopplevelsen og at man derfor bør benytte seg av leverandører – helst i Norge – som kan levere tidsnok. Når du ser at du klarer å selge unna varer i den aktuelle varegruppen kan du bestille et større parti selv og ta over distribusjonen.
Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at 79 prosent i alderen 16 til 79 år handlet på nett 1. kvartal 2021. Til sammenligning var det samme tallet kun 60 prosent fire år tidligere. Det betyr at 4 av 5 handler på nett og at stadig flere bruker mobil og PC til å gjøre innkjøp.
Nordmenn sin kortbruk i norske og utenlandske nettbutikker viser at nordmenn bruker mest penger på “digitalt utstyr”, deretter kommer “dagligvarer” og “bolig, interiør, drivstoff”.