Redaksjonen

Skal du starte transportfirma? Da får du de beste tipsene fra folk som har startet bedrift selv. Her våre beste råd for å lykkes i transportnæringen.

Det er mange ting du bør tenke på når du skal starte ditt eget transportselskap, budbilfirma o.l. Slik etablerer du et transportfirma i 7 enkle steg:

1. Bli kjent med markedet og lag en forretningsplan

Før du registrerer selskapet ditt i Brønnøysundregistrene, kan det være smart å lage en kortfattet forretningsplan som forteller hvordan og hvorfor bedriften skal få lønnsomme kjøreoppdrag.

Det første du bør tenke på, er hva som gjør transportfirmaet ditt unikt fra de andre. Er du mer fleksibel enn konkurrentene dine eller kanskje du flytter gods på en mer klimavennlig måte?

Du bør også finne en nisje. Eksempler på nisjer i transportnæringen er:

  • Budbil
  • Flytting
  • Taxi-tjenester
  • Matlevering
  • Lokaltransport

Etter at du har bestemt du har bestemt deg for hvordan type tjenester du ønsker å levere og hva du tror er unikt bør du teste ideen i markedet. En spørreundersøkelse eller en samtale med mulige kunder kan gjøre ideen din enda bedre!

2. Registrer transportfirmaet ditt i Brønnøysund

I Norge er de to mest normale selskapstypene enkeltpersonforetak og aksjeselskap.

Hovedforskjellen på de to selskapstypene er at du er personlig ansvarlig for eventuelle økonomiske tap i enkeltpersonforetak, mens aksjeselskaper regnes som egne juridiske enheter.

For mange er det smartest å starte et aksjeselskap. Spesielt når bedriften tar på seg forpliktelser som lån, ansatte, og leiekontrakter.

Med Starte-AS.no er det enkelt å opprette et aksjeselskap:

  1. Fyll ut dette skjemaet og få stiftelsesdokumenter på e-post
  2. Sett inn aksjekapital i en bank du selv velger, og send oss bekreftelse
  3. Signer i Altinn når du får e-post om å gjøre det
  4. Voila! Du har et selskap
Start et aksjeselskap (AS) nå

3. Sjekk ut støtteordninger og lag et budsjett

Før du starter å selge dine transporttjenester til kunder, er det viktig at du har finansiering på plass. Altså, at bedriften har nok penger til å kjøpe nok utstyr og dekke eventuelle tap de første månedene.

LES OGSÅ: Å bruke privatbil i AS gir mange fordeler

For å redusere barrieren for å starte bedrift, har myndighetene laget en mengde støtteordninger for nye næringsdrivende. Hvis du er arbeidsledig, kan du for eksempel beholde dagpengene i inntil 12 måneder. Mange kommuner tilbyr også oppstartsstøtte til nye bedrifter.

Uavhengig om bedriften din får tilskudd eller ikke, er det viktig at du har et budsjett som viser hvordan inntektene og kostnadene skal utvikle seg i tiden som kommer.

LES OGSÅ: 5 tips til et godt budsjett

4. Delta i anbud og få nok kjøreoppdrag

Alle vet at bedrifter lever på kunder, men hvordan få kjøreoppdrag?

De fleste transportfirmaer får inntekter ved å delta i anbud: Konkurranser hvor man gir et bindende tilbud om å levere transporttjenester på betingelser fra oppdragsgiver. Du kan både delta i offentlige anbud, private konkurranser, og anbudstjenester på nett.

For å delta i private konkurranser, som er spesielt aktuelt for aktører innen lokaltransport, må du kontakte lokale bedrifter og spørre om de planlegger å finne nye transportleverandører.

Du bør også sørge for at kundene kommer til deg ved å være synlig på nett – med egne nettsider, tilstedeværelse i alle lokale oppslagsverk, og utspill i lokale medier.

5. Ta godt nok betalt fra dag én og sjekk at kundene betaler

Om lag halvparten av norske bedrifter overlever ett år. Noe av det som kjennetegner disse bedriftene, er at prisene deres er på et nivå som både kunder og du kan overleve med.

Det er sjeldent noe poeng i å vinne oppdrag som du vet at du vil tape penger på. Conta har laget en gratis timepriskalkulator som viser hvordan du bør prise transporttjenestene dine. Finn din timepris i timepriskalkulatoren.

Du bør også ha gode rutiner for betalingsoppfølging: Hvis kundene ikke betaler i tide, bør dem straks få en betalingspåminnelse før saken eventuelt går til inkasso. I Conta sitt regnskapsprogram for små bedrifter, gjør du det i ett tastetrykk.

6. Følg opp utviklingen med prosjektregnskap

Når du sikret transportbedriften nok kunder, er det viktig å følge opp lønnsomheten på de ulike oppdragene.

Derfor anbefaler vi alle transportfirmaer å lage et prosjektregnskap per oppdrag. Da knytter du alle inntekter og kostnader opp mot sine respektive prosjekter. Det gjør at du har full kontroll over hvilke oppdrag som er lønnsomme og ikke, som igjen gjør at du kan ta bedre beslutninger.

7. Ta et regnskapskurs eller finn en regnskapsfører

Hvis du har tid og lyst til å føre bedriftens regnskap selv, kan du enkelt gjøre det selv. Vi anbefaler at du prøver Conta sitt regnskapsprogram her kan du skrive rett inn i fakturaene og få forslag til hvordan kjøp skal registreres i regnskapet. Systemet har også et gratis regnskapskurs på nett, samt faste lave priser.

Hvis du heller vil sette ut jobben til en spesialist, så bør du bruke en anbudstjeneste som Regnskapsklinikken. Her kan du få tilbud fra opptil 3 regnskapsførere, som du kan sette ut regnskapet til, eller samarbeide om å gjøre jobben med.

Føler du deg klar til å starte transportfirma?

Registrer et aksjeselskap nå

94,5 % av kundene våre sier at de ville anbefalt å starte AS gjennom Starte-AS.no

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev