Planlegger du å starte en restaurant? Vi har hjulpet tusenvis av entreprenører med å starte sin egen virksomhet. Her er våre beste tips for å starte en vellykket restaurant.
Det virker som om nordmenn ikke kan få nok av gode matopplevelser. Vi har over 12 300 serveringssteder, og bare i fjor ble det etablert over etablert over 1.300 nye restauranter, kafeer og gatekjøkken.
De virksomhetene som lykkes, er de som klarer å drive lønnsomt, enten fordi de har et konsept som tiltrekker mange mennesker, eller fordi de har en klientell som er villig til å betale ekstra for god mat, service og drikke.
Her er en trinnvis guide til hvordan du kan starte din egen vellykkede restaurant.
Det trenger ikke være vanskelig å starte bedrift. Vi har laget en tjeneste som tar deg gjennom hele prosessen med å sette opp ditt eget aksjeselskap med bedriftskonto og regnskapssystem. Start AS nå!
Hvordan starte restaurant
1. Bestem hvordan type restaurant du ønsker å åpne
Restauranter med et tydelig konsept vil også ha enklere for å tiltrekke seg kunder. Det er derfor viktig at du bestemmer deg tidlig for hva du ønsker at bedriften din skal være kjent for.
Det handler ikke bare om hvilken type mat du serverer – selv om det naturligvis er en av de viktigste tingene. Det er også andre faktorer som er viktige, for eksempel:
- Servicenivå
- Prisnivå
- Atmosfære
- Kvaliteten på maten
- Størrelsen på porsjonene
- Utvalget av vin og andre drikkevarer
- Opplevelsen av noe nytt eller annerledes
- Om restauranten er barnevennlig
Det er en vellykket kombinasjon av disse faktorene som vil gi deg fornøyde kunder.
2. Lag en forretningsplan
Etter du har bestemt hvordan type restaurant du skal starte og hvordan du skal få fornøyde kunder, kan det være smart å lage en enkel forretningsplan hvor du forklarer konseptet.
En forretningsplan kan for eksempel innholde:
- Bedriftsbeskrivelse: Dette avsnittet gir en detaljert beskrivelse av bedriftens natur, bransje og hvilke produkter eller tjenester den tilbyr. Det kan også inkludere informasjon om bedriftens historie, juridisk struktur, eierskap og nøkkelpersoner i ledelsen.
- Konsept: Dette avsnittet gir en detaljert beskrivelse av produktene eller tjenestene bedriften tilbyr. Det skal omfatte informasjon om hva som gjør produktet eller tjenesten unik, hvilke behov den dekker, og hvordan den skiller seg fra konkurrentene. Hvis det er relevant, kan det også inkludere informasjon om produktutvikling og planer for fremtidig utvidelse.
- Markedsstrategi: Her beskriver du hvordan du planlegger å markedsføre og selge produktene eller tjenestene dine. Dette kan omfatte kanaler for markedsføring og salg, prissetting, markedsføringsbudsjett, distribusjonsstrategi og planer for kundeservice. Målet er å vise hvordan du vil tiltrekke og beholde kunder i markedet.
- Økonomi og budsjett: Dette punktet fokuserer på den økonomiske siden av virksomheten. Du bør inkludere informasjon om nåværende økonomisk status, forventede inntekter og utgifter, oversikt over investeringer og finansieringskilder, samt en detaljert oversikt over forventet lønnsomhet og økonomisk vekst.
Et godt tips kan være å teste ideen ut i markedet, for eksempel i form av en spørreundersøkelse, for å bekreftet eller avkreftet ulike hypoteser du har.
Hvis du for eksempel er usikker på hvor du skal plassere restauranten din, kan det være smart å kjøre en spørreundersøkelse i to ulike områder og velge området hvor flest er positive til konseptet.
Les mer om hvordan du lager en forretningsplan.
3. Få på plass finansiering
I forretningsplanen har du sannsynligvis beregnet hvor mye kapital som må investeres i virksomheten. Disse midlene kan du enten investere selv eller sammen med investorer. Når du kan vise banken at du har en solid forretningsplan og er villig til å investere dine egne midler i prosjektet, kan du også ha mulighet til å få bedriftslån.
Nye restauranter finansieres ofte gjennom en kombinasjon av lån og egenkapital fra eierne. I tillegg kan visse personer og virksomheter være kvalifisert for tilskudd fra myndighetene.
Du kan finne mer informasjon om tilskuddsordninger på denne siden.
4. Ta hånd om alt det juridiske
Som kommende restauranteier er det mange juridiske ting du må ta hensyn til. Noen av de viktigste punktene er:
Registrer et selskap i Brønnøysundregistrene
Det aller viktigste er å sikre at du har et organisasjonsnummer, slik at du kan foreta innkjøp og selge varer. De fleste starter et enkeltpersonforetak (ENK) eller et aksjeselskap (AS) i Norge.
ENK har vanligvis mindre rapporteringskrav, men innebærer også mer personlig ansvar for eieren når det gjelder virksomhetens forpliktelser.
AS regnes som en egen juridisk enhet med egne forpliktelser, og du vil derfor ikke være personlig ansvarlig hvis noe går galt. Siden restauranter ofte har ansatte og handler på kreditt, velger de fleste som starter et serveringssted å etablere et AS.
Med Starte-AS.no er det enkelt å opprette et aksjeselskap:
- Fyll ut dette skjemaet og få stiftelsesdokumenter på e-post
- Sett inn din aksjekapital.
- Signer i Altinn når du får en e-post om det.
- Voila! Selskapet ditt er klart til bruk.
Finn det perfekte lokalet
Før du søker om serveringsbevilling, må du finne et passende lokale.
For mange restauranter er valg av lokaler en av grunnene til at kundene velger å besøke dem. Derfor er det viktig å ta en grundig vurdering basert på målgruppens handlevaner og bevegelsesmønstre.
Her er noen nyttige tips for å finne et egnet lokale:
- Ta hensyn til budsjettet: Vurder om lokasjonen vil generere tilstrekkelig økning i salget for å rettferdiggjøre eventuelle ekstra kostnader knyttet til leie. Selv om visse steder kan potensielt tiltrekke flere kunder, er det viktig å veie dette opp mot økonomiske hensyn.
- Sørg for at området er i tråd med merkevaren din: Det er avgjørende at stedet der du skal selge produktene dine er i samsvar med verdigrunnlaget til merkevaren din. For eksempel vil det være upassende å plassere en eksklusiv restaurant ved siden av en lekebutikk. Finn et område der det er etterspørsel etter produktet ditt.
- Tenk på leverandørene dine: Velg et område der leverandørene dine allerede har ruter og distribusjonsnettverk. Dette vil bidra til rimeligere og mer effektiv transport.
- Ta hensyn til parkering og kollektivtransport: De fleste restauranter bør plasseres et sted der målgruppen enkelt kan komme seg til med bil eller kollektivtransport.
- Finn et sted der det er enkelt å rekruttere ansatte: Å finne dyktige ansatte er viktig for en bærekraftig virksomhet. Velg derfor et område der det er mulig å rekruttere kvalifiserte medarbeidere.
- Unngå å begrense deg til sentrum: Noen ganger kan det være smart å tenke utenfor boksen! Er det steder utenfor sentrum der kundene kan være villige til å reise? Villa Malla på Filtvet er et eksempel på et spisested som ikke er sentralt plassert for noen, men likevel er det et av Norges mest populære.
Søk om serverings- og skjenkebevilling
For å servere mat og drikke trenger man serveringsbevilling, hvis du også ønsker å servere alkohol må du ha skjenkebevilling.
Krav til søker for serveringsbevilling:
- Daglig leder ved stedet må ha bestått etablererprøven.
- Bevillingshaver, daglig leder og personer som har vesentlig innflytelse på virksomheten må ha uklanderlig vandel.
Krav til søker for skjenkebevilling:
- For å kunne søke om skjenkebevilling, må både styreren og stedfortrederen ha bestått kunnskapsprøven.
- I henhold til alkoholloven er det et krav om at de skal ha en feilfri vandel.
- Styrer og stedfortreder må være ansatt på stedet eller arbeide der i kraft av eierstilling.
- Det er også nødvendig at både styreren og stedfortrederen er over 20 år gammel.
Har du planer om å åpne en uteservering på offentlig grunn må du også sende en søknad til kommunen om dette. Leieprisen varierer avhengig av hvilken del av byen du ønsker å leie i.
5. Ansett flinke folk
I dagens arbeidsmarked, preget av mangel på utenlandsk arbeidskraft og lav arbeidsledighet, kan det være utfordrende å finne kvalifiserte medarbeidere. Derfor er det viktig å starte tidlig med rekrutteringsprosessen.
På arbeidsplassen.nav.no, som på mange måter ligner Finn.no sin jobbportal, kan du gratis legge ut nye stillinger og håndtere søkere.
Hvis du opplever få søkere, bør du utarbeide en strategi for hvordan du kan løse rekrutteringsutfordringene. Dette kan innebære å bygge en sterk arbeidsgivermerkevare, også kjent som employer branding. Du kan oppnå dette på ulike måter, for eksempel ved å lage en video som viser det gode arbeidsmiljøet du ønsker å skape, opprette en tiltalende karriereside hvor du presenterer selskapets visjon og hvorfor folk bør jobbe hos deg, eller ved å være aktiv på sosiale medier og delta i diskusjoner om arbeidsforhold i bransjen.
6. Markedsfør restauranten
Manglende markedsføring er en vanlig grunn til at selv gode restauranter kan mislykkes. Og husk, markedsføring trenger ikke nødvendigvis å være kostbart – noen av de beste markedsføringsmetodene er faktisk gratis!
Her er noen tips for markedsføring av restauranter:
- Lag en nettside: Opprett en nettside som tillater bordreservasjoner, og bruk titler og søkeord som gjør deg synlig i relevante søkemotorer. Hvis du for eksempel driver en italiensk restaurant på Frogner i Oslo, bør du sikre deg synlighet på søk som «Italiensk restaurant Oslo» og «Italiensk restaurant Frogner». Dette kan du oppnå ved å opprette relevante undersider på nettsiden din. Du kan lage nettsiden selv ved hjelp av plattformer som WordPress eller Wix, eller engasjere en spesialist.
- Skaff deg medieomtale: Arranger et testarrangement før den offisielle åpningen (for å sikre at alt fungerer som det skal) og inviter journalister eller andre som kan skrive om restaurantens åpningsfest.
- Be om kundeanbefalinger: Gi alle gjester som har booket bord via nettsiden din muligheten til å gi tilbakemeldinger. Ved positive tilbakemeldinger kan du be kundene om å legge inn omtaler på vurderingstjenester som Google, TripAdvisor og Facebook.
- Kjør kampanjer: I perioder med lav aktivitet, som for eksempel vinterferien, kan du kjøre kampanjer som tilbyr for eksempel en 3-retters meny til redusert pris. Du kan sende tilbudet til tidligere gjester via e-postmarkedsføringsverktøy som norske Mailmojo.
Hvor mye koster det å starte en restaurant?
Når du starter en restaurant er det alltid investeringskostnader. Lokalene må ofte tilpasses, du må kjøpe nytt inventar, kjøpe varer og implementere kasse og systemer. I tillegg er det kanskje kostnader knyttet til etablererprøven og andre lisenser du trenger for å drive restauranten.
Når restauranten har åpnet, vil du også ha gjentagende kostnader. De fem største kostnadene i en restaurant er som regel:
- Personalkostnader
- Strøm og husleie
- Varekostnader
- Regnskapsføring
Hvor mye de ulike investeringene vil koste din bedrift må du beregne i et dritsbudsjett. En god huskeregel er ofte at personal og leiekostnader ikke bør være mer enn 30 og 15 prosent av de forventede inntektene.
Registrer et AS med Starte-AS.no
Starte restaurant på 24 timer
I tillegg til å starte AS på vanlig måte, finnes det også en måte å få organisasjonsnummer på under 24 timer – nemlig ved å kjøpe et hylleselskap.
Et hylleselskap er et tomt, ferdig etablert aksjeselskap som du kan ta i bruk med en gang. Det finnes mange leverandører som tilbyr dette.
Når du kjøper hylleselskap gjennom Starte-AS.no, får du med ett år med Conta sitt Smart-abonnement på faktura- og regnskapsprogram inkludert i prisen!