Spar penger når du starter firma

Det er mange grep du kan ta for å spare penger på alt du trenger når du skal starte eget aksjeselskap. Her gir vi noen tips som kan hjelpe deg på vei.

mann på kontor

Som et generelt råd anbefaler vi alltid å starte AS med minimum aksjekapital på 30 000 kroner i kontanter, og ikke med såkalt tingsinnskudd. Grunnen til det er at det alltid er utgifter som må betales i forbindelse med oppstarten, og du vil alltid trenge kontanter til uforutsette ting.

Du må selv vurdere hvor mye aksjekapital som er forsvarlig å starte med. For mange vil 30 000 kroner være nok, men statistisk sett vet vi at jo mer aksjekapital et firma starter med, desto bedre er fremtidsutsiktene.

Å holde kostnadene nede i oppstarten er uansett viktig, og derfor har vi samlet noen tips. Husk at mange små bekker blir en elv, og små sparetiltak kan utgjør stor forskjell spesielt i starten.

Bruk tid på å finne kontorplass eller lokale

Alle trenger et sted å drive firmaet fra. Men gjør du det fra dag én? Bruk litt ekstra tid i oppstartsfasen på å finne et lokale i et gründerhus eller lignende i geografisk nærhet der mange er med på å dele på kostnadene. Eller kanskje et hjemmekontor er nok for at du skal komme i gang helt i begynnelsen?

Sjekk om det er billigst å kjøpe eller leie utstyr

I noen tilfeller vil det være best å kjøpe, i hvert fall hvis det er noe firmaet trenger på lang sikt. I andre tilfeller vil det være fordelaktig å inngå leieavtale. Det viktigste er at du sjekker først.

Prut på varer og tjenester

En selger fra en leverandør vil ofte presentere en pris utad, samtidig som de har en intern minstepris. Det er veldig ofte rom for å få rabatt. Skal vi strekke det langt, kan vi si at du aldri bør signere en avtale før du har forsøkt å forhandle ned prisen. En hyggelig og omgjengelig tone hjelper også alltid!

Finn billig programvare

De fleste programmer nå om dagen er lisensbaserte på en månedlig eller årlig basis, og mange av dem er også tilgjengelige i nettleseren.
Programvare trenger uansett ikke koste skjorta. Tenk ut på forhånd hva behovene dine er, og hva den månedlige kostnaden blir. Mye programvare er også helt gratis, ofte med en «freemium»-modell som betyr at hvis du betaler litt, så får du utvidet funksjonalitet. Her gjelder det rett og slett å se gjennom to-tre alternativer for hver ting du trenger.

Conta Faktura er et eksempel på et gratis fakturaprogram, noe absolutt alle firma behøver, som får enda flere funksjoner som f.eks. regnskapseksport og automatisk registrering av innbetaling med KID-nummer når du betaler en liten månedlig sum for Conta Pluss-pakken.

Sjekk kollektiv-avtaler

Forbund som NHO og Bedriftsforbundet forhandler frem rabatter som kan være gunstige å benytte seg av, hvis du blir medlem. Bedriftsforbundet har for eksempel avtaler med leverandører av alt fra markedsføring til telefoni og inventar.

Gjør regnskapet selv

Dette er en vurdering mellom å la eksperter gjøre jobben eller spare litt penger. Hvis du føler deg erfaren nok til å gjøre regnskapet selv er det ingenting som stopper deg fra å gjøre det, og det kan spare deg for en god del penger – forutsatt at du har tid.

Utveksling av tjenester med andre bedrifter (barteravtaler)

Ofte kan det være gunstig å inngå såkalte barteravtaler med andre firma, der en utveksler varer og tjenester med hverandre. I en oppstartsfase der likviditeten kan være lav, er dette en måte å skaffe seg nødvendighetene uten å ødelegge sparegrisen.

Crowdfunding (folkefinansiering)

Dette passer langt fra alle som skal starte AS, men flere og flere har benyttet seg av folkefinansiering for starthjelp. Et godt eksempel er spillutvikleren Antagonist Games fra Norge som skaffet seg 400 000 kroner i finansiering fra publikum via Kickstarter til å sette i gang med spillet Through the Woods.

Velg riktig betalingsløsning

Skal du selge varer og tjenester på nett? Valg av betalingsløsning kan bety en del, enten du velger DIBS, Paypal eller noe annet. Sørg for å skaffe deg oversikt over hva hver enkelt løsning koster å ta i bruk med tanke på oppstartskostnader, transaksjonskostnader og bokføring.

Denne saken er en del av en serie artikler om hva du bør tenke på før og under oppstart. Her kan du lese første del, om forretningsmodeller og hvordan de kan hjelpe deg.

Vil du Starte ditt eget AS? Vi fikser papirarbeidet!