Planlegging før og etter oppstart

Det kan lønne seg å ha en plan eller en forretningsmodell når du skal konkretisere og sette ideen din til livs. Men husk å gi deg selv plass til å være fleksibel.

Innovation Dock, Stavanger (Foto: Innovation Dock)

En forretningsplan eller en forretningsmodell kan ta deg fra idéstadiet til et mer konkret og oversiktlig bilde av hvor du vil hen med det nye firmaet ditt.

Den kan hjelpe deg å gi svar på hvordan du skal tjene penger, og i tillegg være grunnlag for samtaler med investorer, banker og andre samarbeidspartnere.

Det viktige er at du beskriver selve forretningsidéen, markedet du skal drive i, produktene eller tjenestene du skal selge, i tillegg til å skissere opp de økonomiske rammene for driften.

Foretrekker forretningsmodell

En forretningsmodell er et skjema som illustrerer i kortform hva slags tjenester du leverer, hvem kunden er, hvem konkurrentene dine er, og konkret hvordan salget av tjenester og varer skal foregå. Ved hjelp av en slik modell kan du lettere skaffe deg oversikt, og dessuten har du et dokument du kan vise til samarbeidspartnere og investorer.

En populær forretningsmodell, både internasjonalt og i Norge, er «Business Model Canvas». Denne anbefales også av Innovasjon Norge, og viser på en veldig enkel måte de fleste nøkkelpunktene som har med driften til det nye firmaet ditt å gjøre.

Nils-Henrik Stokke, en av grunnleggerne bak et «co-working space» i Stavanger, Innovation Dock, med over 150 personer i 60 ulike selskap under flere tak, sier at han foretrekker Business Model Canvas fordi det gir økt fleksibilitet.

– Det å ha klare planer og mål når man starter er helt avgjørende. Man bør ha et langsiktig mål, men enda viktigere er å ha gode delmål underveis, sier Stokke til Starte-AS.no.

Nils-Henrik Stokke (Foto: Siv Sivertsen)

Han vektlegger overblikket du får av å sette opp en forretningsmodell.

– For oss er tradisjonelle forretningsplaner ganske utdatert. Det blir et alt for statisk dokument som ikke gir deg det gode overblikket du trenger. Start heller med business model canvas, og bruk god tid på markedsanalyse og budsjetter, forklarer Nils-Henrik.

Han gir også et tips om å ha delmål som er oppnåelige.

– Som gründer er man jo ofte alene, så husk å feire eller gi deg selv en gulrot når målene nås.

Sjekk ut Innovasjon Norge sin norske versjon av forretningsmodellen her.

Hva kan bør en forretningsplan eller modell inneholde?

Vær så konkret som mulig, uansett hvilken mal eller modell du velger.

Produktet du skal selge

  • Beskriv produktet eller tjenesten, hvordan det produseres, hva som gjør det unikt.
  • Hva slags underleveranser er du avhengig av for å kunne produsere?
  • Kan produktet varemerkes eller beskyttes med patent?
  • Hva skal tjenesten eller produktet koste for at det skal gå rundt?

Markedet du skal inn i

  • Hvilket marked trer du inn i, og hvilke kunder ønsker du å nå? Ikke jobb ut fra antakelser. Skaff data fra ekte potensielle kunder for å måle etterspørsel.
  • Hvem er kundene dine?
  • Hvem er konkurrentene dine, hva er deres styrker og svakheter, og hvordan blir de sett på i det eksisterende markedet?
  • Hva slags utvikling ser du for deg at markedet vil ha de neste årene?

Markedsføring

Hvordan skal produktet eller tjenesten markedsføres? Skal du bruke digitale kanaler, sosiale medier, radio, TV eller andre ting?

Målsettinger

Hvordan ser du for deg utviklingen? Sett deg kortsiktige og langsiktige mål som er konkrete og lette å måle. Et kortsiktig mål kan være å få alt opp og gå med ASet, eller rett og slett selge ditt første produkt eller tjeneste. Et langsiktig mål kan være å gå i pluss, bli størst i markedet, sånne ting.

Økonomi

Ha et budsjett som viser hvor mye du tror du vil selge av produktet eller tjenesten. Har du behov for ytre finansiering? Beskriv hvordan dette skal foregå. Det finnes mange støtteordninger: Hvilke kan være aktuelle for firmaet ditt?

Organisering av virksomheten

Beskriv hva slags funksjoner og kompetanse som er nødvendig i organisasjonen. Mange gründere driver alene i starten, men trenger du mer på sikt kan det være lurt å ha det med i beregningene.

Utfordringer

Analysér hvilke hindringer eller utfordringer du kan støte på underveis Kort sagt: Hva kan gå galt?

Vil du Starte ditt eget AS? Vi fikser papirarbeidet!