Redaksjonen

Lær mer om hvordan du starter en vellykket butikk. Vår guide dekker alt fra å finne riktig nisje til lansering.

Å drive butikk kan virke ganske enkelt: Du kjøper inn varer fra leverandører og selger dem videre til forbrukere med fortjeneste. Problemet er bare det at konkurransen er veldig høy. Uten gode oppstartsplaner kan det være et risikofylt prosjekt.

I denne guiden finner du alt du trenger å vite når du skal starte din egen lønnsomme forretning.


Drive egen butikk: En komplett guide



    1. Lag et tydelig konsept og skriv en god forretningsplan

    Det første du må gjøre er å definere et tydelig konsept og utarbeide en grundig forretningsplan.

    Å lage en forretningsplan er en verdifull øvelse for å identifisere smarte løsninger og tilpasse forretningsmodellen og konseptet slik at det blir levedyktig. Forretningsplanen vil også gjøre det enklere å tiltrekke investorer eller få en bedriftslån fra en bank.

    Dersom dette er første gangen du går gjennom denne prosessen, kan det være vanskelig å vite hvor man skal begynne. Nedenfor finner du en liste med våre topp 9 spørsmål som enhver forretningsplan bør svare på:

    1. Hva skal bedriften din selge?
    2. Hvem er målgruppen din?
    3. Hvilket prisnivå skal butikken ha?
    4. Hvordan vil du differensiere deg fra konkurrentene?
    5. Hvem er dine lokale og nasjonale konkurrenter?
    6. Hvilket team trenger du for å lykkes?
    7. Hvor stort er markedet?
    8. Hvor mye kapital trengs for å starte opp virksomheten?
    9. Hva skal til for at virksomheten skal være lønnsom?

    LES OGSÅ: Hvordan lage forretningsplan, steg for steg

    Husk at det ikke finnes en fasit for hvordan du skal besvare disse spørsmålene, men jo grundigere undersøkelser du gjør, desto større sannsynlighet er det for at du vil lykkes.

    En smart fremgangsmåte kan være å starte analysen med å se på konkurrentene. Forstå hvilke alternativer kundene dine har, og finn ut hvordan butikken din kan skille seg ut. Vil du konkurrere på pris, kvalitet, service eller sortiment?

    Vær tydelig på hvilket konkurransefortrinn du ønsker å ha, og finn ut hvordan du kan kommunisere dette til kundene dine gjennom markedsføring og butikkutforming.

    Andre viktige faktorer å ta hensyn til er finansiering og markedsføring. Vil du trenge lån? Skal du tiltrekke investorer? Hvilke markedsføringskanaler vil du benytte deg av? I tillegg til å drive en fysisk butikk, vurderer du å ha en nettbutikk også?

    Du bør også tenke på andre kostnader som virksomheten vil ha. Dersom du oppdager at kostnadsnivået blir for høyt, bør du ikke være redd for å justere konseptet. Kanskje du finner ut at en nettbutikk vil være rimeligere å etablere og samtidig ha like stort potensial for lønnsomhet som en fysisk butikk?

    Å tenke nøye gjennom hvordan butikken skal driftes vil hjelpe deg med å oppnå suksess når butikken faktisk åpner.




    Franchise, en mulighet for deg som vil satse på et allerede utprøvd konsept

    Når du skal starte din egen butikk, kan du bruke metoden over til å bygge opp selskapet selv og lære av egne feil. Et alternativ er å leie et ferdigutviklet og dokumentert forretningskonsept (ofte omtalt som franchising).

    Franchising innebærer å leie et testet forretningskonsept, hvor det finnes instruksjoner og kontinuerlig veiledning for hvordan konseptet skal driftes.

    Ofte vil du som franchisetaker få bistand med markedsføring, økonomi og strategi, slik at du som bedriftsleder får mer tid til å fokusere på drift og personal.

    En av de mest åpenbare fordelene ved å være en del av en franchisekjede er at noen andre allerede har etablert, testet og dokumentert konseptet for deg. Du kan dra nytte av deres erfaringer og komme inn i et etablert system.

    Her er noen eksempler på franchisekonsepter i Norge:


    Franchise fordeler ulemper

    Fordeler:

    • Risikoen for at konseptet vil mislykkes totalt reduseres, da konseptet allerede er testet og har vist seg å være vellykket flere steder.
    • Du får anledning til å benytte deg av et annerkjent merkenavn og drar nytte av all markedsføring fra franchisegiveren.
    • Franchisegiveren gir deg støtte – vanligvis som en komplett pakke, inkludert opplæring, hjelp til oppstart av virksomheten, en håndbok som forteller deg hvordan du skal drive virksomheten, og løpende råd.
    • En franchise gir en liten bedrift muligheten til å konkurrere med store bedrifter, mer enn en uavhengig liten bedrift, på grunn av støtten fra franchisegiveren og nettverket av andre franchisetakere.
    • Du har vanligvis eksklusive rettigheter i ditt område. Franchisegiveren vil ikke selge andre franchiser i samme område.
    • Finansiering av virksomheten kan være enklere. Banker er noen ganger mer villige til å låne penger for å kjøpe en franchise med et godt rykte.

    Ulemper:

    • Det kan være høye kostnader. I tillegg til de første utgiftene knyttet til kjøp av franchisen andre investeringer, betaler du kontinuerlige styringsavgifter, og du må kanskje avtale å kjøpe produkter fra franchisegiveren.
    • Du har lite innflytelse. Franchiseavtalen inkluderer vanligvis begrensninger på hvordan du kan drive virksomheten. Du kan kanskje ikke gjøre endringer for å tilpasse deg det lokale markedet.
    • Det kan være vanskelig å selge bedriften din. Ofte kan du bare selge til andre godkjente franchisetkere.
    • En prosentandel av salget må vanligvis deles med franchisegiveren.



    2. Velg et fengende butikknavn

    Et butikknavn som er minneverdig og engasjerende kan virkelig gjøre en forskjell! Et godt navn reflekterer produktene du tilbyr, tiltrekker ønsket målgruppe og gir en idé om hva besøkende kan forvente når de kommer til butikken din.

    Du bør også forsikre deg om at navnet du velger er tilgjengelig. Du kan sjekke om navnet er ledig på Navnesøk. Der får du også svar på om domenenavnet er ledig (den sjekker norske domener) og om varemerket er beskyttet.


    Derfor er butikknavnet så viktig

    Navnet på butikken din er noe av det første kundene legger merke til. Et godt butikknavn kan hjelpe deg med å bygge en lojal kundebase og merkevareverdi. For markedsførere er det også ofte enklere å jobbe med gode navn når de skal lage markedskampanjer.

    • Et bra butikknavn gjør at kundene husker og gjenkjenner virksomheten din.
    • Navnet kan kommunisere direkte til din ønskede målgruppe og tiltrekke dem til butikken din.
    • Et relevant og relevant navn kan hjelpe deg med å rangere høyere i søkeresultatene og øke synligheten på nettet.
    • Et interessant og engasjerende navn kan generere samtaler og anbefalinger fra fornøyde kunder.
    • Et bra butikknavn kan bidra til å bygge opp et sterkt omdømme over tid og legge grunnlaget for langvarig suksess.

    Hvordan lage et butikknavn

    Et godt butikknavn er ofte kort og slagkraftig, noe som fungerer av flere årsaker: Det er minneverdig, enkelt å uttale og får enkelt plass på et skilt.

    Det er imidlertid ikke så enkelt å komme opp med et godt navn. Navn som du liker godt, fungerer ikke nødvendigvis like bra på andre. Derfor kan det være smart å komme opp med flere navn som du kan teste på venner og bekjente i målgruppen. 

    For å hjelpe deg i gang med å komme på noen navn, anbefaler vi deg å teste disse strategiene:

    • Sett sammen korte ord. Ord som rimer eller begynner på samme bokstav høres ofte bra ut: Saga Sushi, Kaia kjøtt, Bao beef.
    • Vær kreativ og lag nye ord. Ingen av oss hadde noe kjennskap til ordene Bing, Google, og Yahoo før vi ble kjent med søkemotorene.
    • Lek med kombinasjoner. Her er et eksempel vi liker: Sushukjeden Sabrura, som leker med det japanske ordet sabura.

    Butikknavn generator

    Det finnes også verktøy som kan hjelpe deg med å generere et butikknavn. Selv om resultatene fra slike verktøy ofte er middelmådige, kan de være en nyttig inspirasjonskilde når du skal starte en butikk og trenger et passende navn.

    Her er en liste over noen av de mest populære butikknavnsgeneratorene:

    Med utgangspunkt i disse generatorene, tror vi at du vil klare å finne et bra navn til butikken din.



    4. Ta deg av alt det praktiske



    Finn et passende lokale

    Noe av det som kanskje er aller vanskeligst når man skal starte en butikk, er å finne riktig lokasjon. Hvor i byen skal du være? Hva har du anledning til å betale? Skal du holde til i et kjøpesenter?

    De beste butikklokalene, er synlige, rimelige og har gode leiebetingelser. Når du har en generell idé om hvilken by du liker, velg et område eller en type beliggenhet innenfor den byen ved å vurdere følgende:

    • Evnen til å tiltrekke kunder
    • Konkurranseforholdene
    • Om det er enkelt å komme seg dit
    • Hvorhvidt området er i vekst
    • Generelt utseende på området
    • Demografi i nabolagene

    For å begrense antallet lokasjoner du vurderer, bør du ta hensyn til:

    • Trafikk
    • Samspillet med naboliggende butikker
    • Tilstrekkelig parkeringsmuligheter
    • Sårbarhet for konkurranse
    • Kostnaden for lokalet


    Registrer et selskap i Brønnøysundregistrene

    Det mest avgjørende er å sikre at du har et organisasjonsnummer, slik at du kan gjennomføre innkjøp og drive varehandel. I Norge velger de fleste å etablere enten et enkeltpersonforetak (ENK) eller et aksjeselskap (AS).

    Et ENK har vanligvis mindre krav til rapportering, men medfører også større personlig ansvar for eieren når det gjelder virksomhetens forpliktelser.

    Et AS betraktes som en separat juridisk enhet med egne forpliktelser. Hvis noe går galt, vil du derfor ikke være personlig ansvarlig. Siden butikker ofte har ansatte og handler på kreditt, velger de fleste å etablere et AS.

    Med Starte-AS.no er det enkelt å opprette et aksjeselskap:

    1. Fyll ut dette skjemaet og få stiftelsesdokumenter på e-post
    2. Sett inn din aksjekapital.
    3. Signer i Altinn når du får en e-post om det.
    4. Voila! Selskapet ditt er klart til bruk.
    Start AS nå →




    4. Bruk budsjettet som et styringsverktøy

    Når du har funnet et engasjerende butikknavn og passende lokaler, nærmer du deg åpningen av butikken.

    Som næringsdrivende står du overfor en utfordring. Faktisk blir hele 44 prosent av nyetablerte bedrifter lagt ned etter allerede ett år. Hovedårsaken til at bedrifter mislykkes er mangel på økonomiske ressurser. Derfor er det avgjørende å sikre tilstrekkelig kapital, vanligvis mer enn det man tror man trenger, når man åpner butikkdørene.

    Et verktøy som kan hjelpe deg med å sikre virksomhetens overlevelse, er likviditetsbudsjettet.

    Et likviditetsbudsjett er en økonomisk oversikt som viser estimerte innbetalinger og utbetalinger for den kommende perioden, og det gir innsikt i bedriftens betalingsevne.

    Ved å sammenligne bedriftens faktiske innbetalinger og utbetalinger med budsjettet ditt hver måned, kan du raskt vurdere om bedriftens økonomi utvikler seg som forventet eller ikke. Hvis det er større utgifter (eller mindre inntekter) enn forventet, bør du raskt implementere tiltak for å sikre at likviditetsreserven ikke tappes for mye.

    Last ned Altinns mal for likviditetsbudsjtt her.



    Tips for bedre likviditet

    1. Forhandle deg til lengre kredittider hos leverandører: Jo høyere sannsynlighet det er for at du har solgt varene du har bestilt før du må betale til leverandøren, desto bedre.
    2. Selg gavekort: Lite er mer gunstig for bedriftens økonomi enn salg av gavekort. Når du selger et gavekort, genererer bedriften inntekter uten at det blir noen umiddelbar utgift (før kunden bruker gavekortet til å kjøpe en vare).
    3. Reduser kostnadene: Finnes det kostnader du kan redusere eller kutte helt ut? Mange bedrifter betaler, for eksempel, unødig mye for regnskapsprogrammet sitt. Finn et rimelig regnskapsprogram her.
    4. Få nye kunder: Finnes det noen rimelige tiltak du kan gjøre for å få flere nye kunder eller sørge for at ekisterende kunder kommer oftere tilbake? Mange butikker har gode erfaringer med å få pressedekning, være aktiv på Tiktok og i andre sosiale medier, og å starte nettbutikk. Vi anbefaler også at du lager en kundeklubb og bruker en tjeneste som Mailmojo til å sende ukentlige nyhetsbrev med kampanjer og tilbud.
    5. Lag gode returordninger: Sørg for at kundene dine ikke nøler med å kjøpe produkter fra deg ved å tydelig informere om muligheten for retur dersom de ombestemmer seg. De fleste kunder vil uansett ikke returnere varer.

    Ved å ha et bevisst forhold til likviditeten i bedriften din og implementere solide rutiner for likviditetsstyring, reduserer du sjansen for at du blir en av de mange bedriftene som må legges ned etter kort tid.



    5. Følg med på trender og test nye ting

    Det finnes mange nye trender du kan dra nytte av for å øke inntektene til butikken din.

    Hvis du driver en interiørforretning, kan du for eksempel vurdere å arrangere kurs, workshops og arrangementer, tilby innredningstjenester og starte med enkel netthandel (for eksempel gjennom nettsteder som Finn.no). Mange butikker lanserer også sine egne merkevarer for å kunne tilby kvalitetsprodukter til en rimeligere pris eller for å øke profittmarginen.

    En annen populær trend er å samarbeide med lokale mikroinfluensere for å skape interesse rundt butikken din og produktene du selger. Du kan også delta på markedsdager og messer for å gjøre bedriften din mer kjent for potensielle kunder og spe på inntekten.





    6. Legg til rette for god kundeservice

    I en stadig skiftende verden er det én ting som alltid vil være konstant: Kunder verdsetter god service.

    Uansett hvor flotte lokalene dine er, eller hvor bredt sortimentet ditt spenner, kan dårlig kundeservice forhindre at kundene kommer tilbake. Derfor er det essensielt at du tar vare på butikkens omdømme ved å prioritere god kundeservice.

    Her er noen tips som kan hjelpe deg med å sikre at kundene føler seg godt ivaretatt:

    • Vis dine faste kunder at du setter pris på dem: Dette kan gjøres på flere måter, enten det er gjennom takkekort, ekstra rabatter eller en enkel, varm velkomst som «Så hyggelig å se deg igjen! Hvordan kan jeg hjelpe deg i dag?»
    • Skap en behagelig handleopplevelse: Tilby for eksempel en kopp kaffe til de voksne eller en liten godbit til barna.
    • Unngå å si «utsolgt»: Hvis en kunde spør etter noe du ikke har på lager, vær flink til å anbefale et alternativ eller tilby å bestille varen og levere den kostnadsfritt.
    • Vis din kunnskap: Produktkunnskap er en viktig del av kundeservice, så både du og dine ansatte må være oppdaterte på detaljene om produktene og katalogen. Derfor er det viktig at du rekrutterer flinke mennesker som forstår din bransje. Hvis rekruttering er en utfordring kan du vurdere å bruke et rekrutteringsbyrå spesialisert på retail.

    I bunn og grunn handler det om å oppnå en grundig forståelse av kundene: hvem de er, hva de ønsker, å være åpne for tilbakemeldinger, vise ekte interesse og være til hjelp.

    Ved å følge disse prinsippene kan du sikre at kundene dine får en førsteklasses opplevelse og opprettholde et sterkt forhold til dem.



    Hva koster det å starte butikk?

    Avhengig av størrelsen på butikken din og hvor du holder til, kan det koste alt fra 500.000 til 3 millioner kroner å starte en butikk.

    Vi anbefaler at du finner dine totale oppstartskostnader med Altinn sin mal for oppstartsbudsjett. Her bør du huske å inkludere følgende kostnader:

    • Leiekostnader
    • Innredning og utstyr
    • Varelager
    • Markedsføring og reklame
    • Lisenser og tillatelser
    • Ansatte
    • Forsikringer
    • IT og kassasystemer


    Registrer et AS med Starte-AS.no

    Starte butikk på 24 timer

    Trenger du et selskap for å starte butikk raskt? Da kan hylleselskap være et godt alternativ for deg. Et hylleselskap er et ferdig stiftet aksjeselskap, som du kan kjøpe for å starte driften med det samme.

    Når du bestiller hylleselskap gjennom Starte-AS.no, får du med ett år med Conta sitt faktura- og regnskapsprogram inkludert i prisen. Du mottar organisasjonsnummeret så snart du signerer avtalen, og så er du i gang med å starte butikk!

    Det hele er gjort på under 24 timer. Les mer og bestill hylleselskap →.

    94,5 % av kundene våre sier at de ville anbefalt å starte AS gjennom Starte-AS.no

    Abonner på Conta sitt nyhetsbrev