Redaksjonen

Noen aksjeselskap har krav om pensjonsordning, andre ikke. Se krav og hvilke skattefradrag du kan få på pensjon i et aksjeselskap.

Ansatt i eget AS, eller vurderer du å ansette deg selv? Du trenger ikke opprette pensjonsordning med mindre du har andre ansatte i firmaet.

Det er likevel lurt å spare til egen pensjon om du driver eget selskap, enten du gjør det privat eller ved å opprette en ordning i bedriften din. 

Krav til pensjonsordning for aksjeselskap

Mange aksjeselskap er nødt til å opprette en tjenestepensjonsordning for sine ansatte.

Det gjelder aksjeselskap med

  • to arbeidstakere i minst 75 prosent stilling, eller
  • minst én arbeidstaker som ikke er eier i foretaket, og som har minst 75 prosent stilling, eller
  • ansatte som utgjør minst to årsverk, og hvor hver ansatt har minst 20 prosent stilling

Da oppretter bedriften gjerne det som kalles obligatorisk tjenestepensjon (OTP), som vil si at arbeidsgiveren setter inn en viss prosentandel av de ansattes lønn hvert år. Innskuddet må være minst 2 prosent av lønnen opp til 12 G (grunnbeløp). 

Hvis bedriften din er pliktig til å ha pensjonsordning, må den dekke alle ansatte som

  • er pliktig medlem av folketrygden
  • er over 13 år
  • får utbetalt mer enn 1000 kroner i lønn i året

Som arbeidsgiver må du også dekke alle kostnadene forbundet med pensjon i aksjeselskapet, slik som administrasjonskostnader og innskuddsfritak, som er en forsikring som sikrer sparingen for ansatte som blir uføre.

Ansvaret gjelder så lenge den ansatte jobber i bedriften din.

Hvordan rapportere pensjon i aksjeselskap

Pensjon rapporteres i a-meldingen hver måned når du kjører lønn

I a-meldingen oppgir du hvilken pensjonstilbyder selskapet bruker og hvor mye som er betalt i pensjon den gjeldende måneden. Det skal også betales arbeidsgiveravgift på beløpet. 

pensjon aksjeselskap conta lønn

I Conta sitt lønnssystem rapporterer du enkelt pensjonen sammen med lønnskjøringen, som et steg i prosessen. 

Privat pensjonsordning og alderspensjon fra folketrygden

Det er ingen krav til pensjon i aksjeselskap uten ansatte, eller med eier som eneste ansatt.

Du kan velge at bedriften din oppretter en pensjonsordning likevel. Bedriften kan sette av mellom to og sju prosent av lønnen din til pensjon.

Hvert år sparer myndighetene til alderspensjonen din i folketrygden basert på lønn opp til 7,1G (grunnbeløp). 18,1 prosent av den pensjonsgivende inntekten opp til denne grensen blir satt av. 

Pensjonsgivende inntekt er

  • lønn
  • personinntekt fra næring for selvstendige
  • foreldrepenger
  • sykepenger
  • dagpenger
  • arbeidsavklaringspenger
  • omstillingsstønad
  • omsorgsstønad
  • fosterhjemsgodtgjørelse

I tillegg gir uføretrygd opptjening til alderspensjon, men det regnes ikke som pensjonsgivende inntekt. 

Så lenge du har bodd eller jobbet i Norge, kan du tjene opp rett til alderspensjon. OTP som arbeidsgiveren eller bedriften din sparer for deg, kommer i tillegg. Hvis du trekker pensjon (OTP) fra lønnen din og dermed får mindre utbetalt i lønn, vil også pensjonen som staten sparer for deg bli mindre.

Avhengig av hvor mye du tar ut i lønn, og hvor mye du har i samlet skattbar inntekt, kan det altså være verdt å ta en titt på privat sparing, enten i en egen pensjonsordning eller i fond.

Beregn pensjonen din med NAV sin pensjonskalkulator eller logg deg inn på Din Pensjon.

Skattefradrag for pensjon

Aksjeselskap har rett på skattefradrag for kostnader knyttet til å ha ansatte. Det gjelder også OTP (obligatorisk tjenestepensjon). Alt bedriften betaler inn til pensjonssparing for de ansatte, får de trekke fra på skatten ved neste skattemelding. 

Det eneste du må gjøre, er å bokføre det i regnskapet.

Pensjon for aksjeselskap i regnskapet

Hvis du oppretter en pensjonsordning i bedriften, enten som et lovkrav eller for å dekke deg selv som eier og eneste ansatt, skal kostnaden føres som debet i regnskapet på konto «5945 – Pensjonsordning OTP», og kredit på leverandøren du kjøper fra.

Bedriften må betale alle kostnader knyttet til pensjon, inkludert gebyrer og lignende. Det skal beregnes, rapporteres og betales arbeidsgiveravgift på kostnaden, siden pensjon er noe de ansatte mottar.

Alle pensjonsinnskudd skal også føres som debet på konto «5251 – Innberettet pensjon» og kredit «5290 – Motkonto for gruppe 52», slik at det går inn og ut av og regnskapet. Det gjøres for å beregne arbeidsgiveravgift på innskuddet.

Når du bruker Conta til regnskap og lønnskjøring, vil pensjon bokføres på riktig konto automatisk. Prøv Conta gratis i 30 dager →.

94,5 % av kundene våre sier at de ville anbefalt å starte AS gjennom Starte-AS.no

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev
Start aksjeselskap gratis nå og få med ett års faktura- og regnskapsprogram!