Med gode forsikringer gir du bedriften din en trygg start, men det er ikke hver forsikring for AS som er nødvendig.
Har du nettopp startet aksjeselskap? Da er det greit å vite at du har orden på det praktiske. Finn riktig forsikring for ditt AS.
I et aksjeselskap har du mulighet til å ansette deg selv. Det er som regel lurt å være ansatt fordi du da er dekket av samme forsikringer som de andre som arbeider i firmaet og får sykepenger om du blir syk.
Dette er også viktig å tenke på under oppstarten.
Du må ha yrkesskadeforsikring
Yrkesskadeforsikring er den forsikringen firmaet ditt må ha når du skal ansette noen. Det gjelder også hvis du skal ansette deg selv.
Forsikringen dekker skader og sykdom som oppstår på jobb, slik som:
- utgifter for den ansatte som har skadet seg eller er syk
- fremtidige utgifter eller tap av arbeid som et resultat av skaden eller sykdommen
- erstatning for varige mén
- erstatning til den ansattes pårørende ved dødsfall
Bedriften din får skattefradrag for yrkesskadeforsikringen, og du skal ikke betale arbeidsgiveravgift på pengene.
Hvis du derimot betaler ekstra for en forsikring som er mer omfattende enn det som er påkrevd må de ansatte betale skatt på fordelen, på lik linje med goder slik som fri telefon, fri bil eller andre forsikringer som ikke er obligatoriske.
Du må ha ansvarsforsikring for bil
Hvis bedriften din har bil eller andre kjøretøy må du ha ansvarsforsikring. Den er lovpålagt, og dekker skader på fører, passasjerer, andre kjøretøy og eiendom.
De fleste velger også å tegne bilforsikring i tillegg, slik at bilen er dekket ved ulykker eller hærverk.
Bedriften din får skattefradrag på begge typene forsikring.
Trenger du flere forsikringer?
Som regel krever myndighetene kun at du har yrkesskadeforsikring, og ansvarsforsikring som dekker kjøretøy. Men i noen bransjer stilles det også krav til andre forsikringer, for eksempel hvis du driver med persontransport.
Det er også noen forsikringer som kan være greie å ha, avhengig av hva du driver med.
For eksempel, så velger bedrifter som eier eiendommer gjerne å tegne eiendomsforsikring. Hvis bedriften din har dyre eiendeler, kan det også være lurt å ha brann- og tyveriforsikring.
Andre forsikringer som kan være aktuelle er:
- ansvarsforsikring for å sikre deg ved erstatningskrav
- transportforsikring, hvis du frakter varer
- tjenestereiseforsikring, hvis du reiser i jobben
- avbruddsforsikring, som dekker tapt omsetning hvis driften stanses på grunn av skade på eiendeler eller lokaler
- sykeavbruddsforsikring, som dekker tapt omsetning hvis driften stanses på grunn av sykdom
Husk at hvis du kjøper tilleggsforsikringer for de ansatte, slik som reiseforsikring eller helseforsikring, regnes dette som fordeler som de må skatte av.
De fleste AS nøyer seg med yrkesskadeforsikring, ansvarsforsikring for kjøretøy og eventuelt eiendomsforsikring og bilforsikring.
For å kunne velge riktige forsikringer for aksjeselskapet ditt, og for å avgjøre om du skal ha flere forsikringer enn det som kreves, er det viktig å vurdere arbeidet til firmaet og hvor stor risiko du tar i den daglige driften.
Husk at for å få skattefradrag på forsikringene må du føre de i regnskapet og legge ved kvitteringen/fakturaen på det du har kjøpt.
Trenger du et regnskapsprogram? I Conta kan du føre regnskap selv (eller sammen med en regnskapsfører) og lage fakturaer.
Nysgjerrig? Se hvor enkelt fakturering og regnskapsføring blir med Conta:
Vi har også et gratis regnskapskurs for deg som skal i gang med å føre regnskapet selv.
Les også denne guiden til å starte og drive AS.