Elisabeth Ulla Uksnøy

Skal du ansette din første ansatt i aksjeselskapet ditt? Rekrutteringsbyrået Ansettr gir deg sine beste tips til en vellykket ansettelse.

En av de første store milepælene for mange som driver aksjeselskap, er å ansette sin første ansatt. Det kan være skummelt å skulle overgi arbeidsoppgaver til andre, men samtidig kan flere ansatte i bedriften bidra til raskere vekst.

Trenger du noen tips til rekrutteringen av din første ansatt?

Anders Skjetne er daglig leder og medgründer i rekrutteringsbyrået Ansettr. Han har mer enn 10 års erfaring i rekrutteringsbransjen, og deler sine beste tips til deg som skal ansette noen for første gang. 

Husk at du også kan ansette deg selv i aksjeselskapet ditt! Da får du alle trygdefordeler som andre ansatte, for eksempel rett til sykepenger, pensjonssparing og trygd. 

Finn ut hva du trenger i bedriften

Før du starter å lage en stillingsannonse, må du vite litt om hvilken stilling du ønsker å ansette i selskapet ditt. Skal du ansette for vekst? Er det noe spesielt du trenger en ekstra hånd til? Eller er det arbeidsoppgaver du ikke har kompetanse til eller ønsker å gjøre selv?

Skjetne peker på at du også bør vurdere hva slags profil og erfaringsnivå du ønsker å ansette som din første ansatt:

– En junior, som er nyere i yrket, har ofte lavere lønnskostnader, men krever mer tid og ressurser til opplæring og oppfølging. Ansetter du noen med seniorkompetanse koster det gjerne mer, men du får et mer ferdig produkt som du slipper å lære opp til arbeidsoppgavene, sier han. 

Begge deler kan være fordelaktig, så det er en vurdering du bør ta basert på behovet, ressursene og kompetansen du allerede har i bedriften.

Lag en stillingsannonse

Når du har en idé om hva du ser etter, må du lage en stillingsannonse som får frem kriteriene. En god stillingsannonse kan være avgjørende for hvilke kandidater som søker på stillingen din.

– I tillegg til å tiltrekke de beste kandidatene som allerede er på jobbjakt, kan en god stillingsannonse treffe passive jobbsøkere og tiltrekke kandidater som egentlig ikke er på jakt etter ny jobb, sier Skjetne.

Annonsen gir deg dermed et større utvalg kandidater til stillingen, og kan samtidig være med på å bygge omdømmet til bedriften. 

Hvordan nå ut til den riktige kandidaten

Når du skal lyse ut stillingen, anbefaler Skjetne å gå bredt ut og bruke en miks av kanaler, for eksempel Finn.no, LinkedIn og annonser på sosiale medier. 

– I tillegg kan rekrutteringsselskap med spesifikk kompetanse innen feltet du skal ansette i ha et stort og godt nettverk. I noen tilfeller vil det være nyttig å benytte seg av dette for å treffe den rette kandidaten, sier Skjetne. 

Han spesifiserer viktigheten av å synliggjøre selskapet, kulturen og verdien, også utenfor en rekrutteringsprosess. På den måten vil du få kandidater som trigges av å jobbe i akkurat ditt selskap og er motiverte for å jobbe for deg. 

Skal du ansette din første ansatt og lurer på hva det vil koste? Prøv kalkulatoren vår

Intervjuprosessen

Etter du har valgt ut kandidatene du ønsker å ta en prat med, kaller du dem inn til intervju. 

– Start gjerne med et uformelt intervju. Da har dere mulighet til å fortelle og forklare mer om selskapet og stillingen, før kandidaten kan fortelle om CVen sin og motivasjonen bak søknaden, sier Skjetne. 

Skjetne pleier deretter å kalle inn de mest aktuelle kandidatene til et andregangsintervju med en caseoppgave som de skal løse. Da får kandidatene mulighet til å vise mer om hvem de er:

– Gjør caset så åpent som mulig, slik at det potensielt finnes flere løsninger. Formålet her vil være å se nærmere på hvordan kandidatene løser caset, hvilke refleksjoner de gjør seg og hvordan de har bygd opp presentasjonen. 

Etter du har hatt intervjuer, er det lurt å ringe referansene til kandidatene for en referansesjekk. Det handler primært om å bekrefte samtalene du har hatt og inntrykkene du har fått. 

– I 99 av 100 referansesamtaler får du høre det som er bra, men i den siste éne samtalen kan du potensielt finne ut at det er noe som skurrer. Den samtalen er fin å ha for vurderingen du skal ta, sier Skjetne. 

Fiks det formelle rundt din første ansettelse

Etter to intervjuer har du forhåpentligvis en formening om hvem du ønsker å ansette som den første ansatte i bedriften din. Da er det på tide å tilby stillingen til kandidaten du ønsker.

Om det er snakk om dine aller første ansettelser, slår Skjetne et slag for å ansette noen du vet du kommer til å trives med å jobbe sammen med:

– Som liten bedrift er det ekstremt kostbart å gjøre feilansettelser, ikke bare i penger. Helt i starten kan det være lurt å ansette noen du kjenner til, slik at du vet hva du får. Miljøet i en liten bedrift er lite, så det er viktig at dere trives sammen og kan ha det gøy på jobb, sier han.

Når kandidaten har takket ja til tilbudet, er det på tide å fikse det formelle. 

I Norge er det arbeidsmiljøloven som regulerer ansettelser. Dette er noen av kravene:

  • Arbeidstakere skal som hovedregel ansettes fast. 
  • Du må ha en skriftlig arbeidsavtale som inneholder blant annet prøvetid, arbeidstid, lønn, feriepenger og oppsigelsesfrist. 
  • Det er ulovlig å diskriminere enkelte grupper fra ansettelsen.

Når kandidaten har takket ja til stillingen, må dere begge signere en skriftlig arbeidsavtale som bekrefter arbeidsforholdet. Du kan lage arbeidsavtale selv så lenge den følger kravene i arbeidsmiljøloven, eller så kan du bruke en mal. Du finner maler for arbeidsavtale på nettsidene til Arbeidstilsynet

Den nye ansatte registreres ved at du melder ansettelsesforholdet til Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret (Aa-registeret). Det gjør du ved å sende inn a-melding fra lønnssystemet ditt. 

A-meldingen skal sendes inn hver måned så lenge noen er ansatt i bedriften. Det er vanlig å gjøre det samtidig som du kjører lønn. 

Så er det bare å sette i gang arbeidet med å videreutvikle bedriften sammen med din første ansatt!

Få hjelp til å ansette din første ansatt

Ønsker du hjelp til å ansette, kan du ta kontakt med et rekrutteringsbyrå. Mange spesialiserer seg på enkelte bransjer, slik at du kan få hjelp med akkurat det du trenger.  

Ansettr er et fullservice rekrutteringsbyrå som tilbyr rekruttering i hele landet, med erfaring fra blant annet regnskap, økonomi, IT, markedsføring og retail. 

Foto: Bonbos Production

94,5 % av kundene våre sier at de ville anbefalt å starte AS gjennom Starte-AS.no

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev