Alle aksjeselskap må føre regnskap. Men bør du gjøre det i en regnskapsmal i Excel eller i et regnskapsprogram?
Vi anbefaler at du bruker et regnskapsprogram og her forklarer vi hvorfor:
Regnskap aksjeselskap: Krav og plikter
Alle aksjeselskap har bokføringsplikt, og må derfor føre regnskap slik det står i bokføringsloven.
Loven krever blant annet at du:
- bokfører alle transaksjonene til bedriften to steder i regnskapet, det som kalles dobbel bokføring
- sørger for at alt du fører kan spores tilbake til et bilag, for eksempel en faktura eller kvittering
- har ordentlig system på regnskapet slik at det kan kontrolleres og du kan ta ut rapporter til myndighetene
- oppbevarer bilag trygt i fem år
Hvis du skal føre regnskapet selv har du to valg: du kan enten bruke en regnskapsmal, for eksempel et regneark i Excel, eller et fullverdig regnskapsprogram.
Les også: Trenger du regnskapsfører?
Det er lov å bruke regnskapsmal så lenge du fører færre enn 600 bilag i året. Men lønner det seg?
Tid er penger
En regnskapsmal kan være alt fra én enkelt side i et regneark, til et komplett system med rapporter og merverdiavgift.
Fordelene med regnskapsmal er at:
- det ofte er gratis, eller så koster det en liten engangssum
- du ikke blir overveldet av funksjoner, slik som i noen regnskapsprogram
Men det finnes noen ulemper med regnskapsmal. Blant annet må du:
- ha mer kunnskap om regnskapsføring, du får som regel ikke veiledning i malen eller av de som laget den.
- ofte sette opp noen funksjoner selv, slik som MVA-kontoer, alle de lovpålagte rapportene og egne prosjektregnskap hvis du trenger det. Ofte er det slik at hvis regnearket er veldig billig (eller gratis) er det desto enklere utformet
- selv ta sikkerhetskopi, og oppbevare bilagene dine i permer som er sikret for brann, tyveri og vannskader
- oppdatere regnearket når det skjer lovendringer (slik som innføringen av SAF-T regnskapsformat i 2020)
- jobbe litt mer for å skaffe deg oversikten du trenger til å lage budsjett og ta beslutninger om bedriften din
Du kan altså føre regnskapet ditt i regneark så lenge du har under 600 bilag, og er stødig i regnskapsføring og i Excel. Men husk at tiden du bruker også er verdt penger.
Regnskapsprogram er et sikkerhetsnett
Du kan ofte spare mye tid med et regnskapsprogram.
Regnskapsprogram som er laget for små bedrifter koster ofte ikke mer enn noen hundrelapper i måneden. Og til gjengjeld får du mye hjelp med regnskapet.
Med Conta sitt regnskapsprogram kan du føre regnskap til en fast lav pris.
I Conta får du alle funksjonene en bedrift trenger, komplett med lovpålagte rapporter, mobilapp til å ta bilde av kvitteringene dine og ferdig utfylt MVA-melding.
Les mer om hvordan du bytter regnskapsprogram.
Veiviserne i programmet legger opp til at du kan føre selv, uansett erfaringsnivå. Systemet har også et smart AI som kommer med forslag til hvordan kjøp skal regnskapsføres.
Alle bilagene dine lagres også trygt i ti år: alt du trenger å gjøre er å bruke den gratis mobilappen til å ta bilde av kvitteringene. Da kan du kaste papirbilaget etterpå.
Med Conta kan du også lage og sende faktura, og da bokføres fakturaene dine automatisk i regnskapet.
Se hvordan du enkelt kan fakturere og føre regnskap i Conta:
Trenger du hjelp? Conta har gode hjelpesider, døgnåpen brukerstøtte og du kan finne en regnskapsfører som kan hjelpe deg rett i programmet.