Elisabeth Ulla Uksnøy

Hvis et aksjeselskap ikke har mulighet til å gjøre opp for seg, kan det bli slått konkurs. Slik er prosessen hvis en bedrift går konkurs. 

Aksjeselskap er den vanligste selskapsformen i Norge. Flere og flere velger å starte AS på grunn av tryggheten det gir eierne, spesielt ved konkurs og økonomiske utfordringer.

Et aksjeselskap kan anses å være konkurs når det ikke er i stand til å gjøre opp for seg, og heller ikke har eiendeler i firmaet til å dekke gjelden. For eiere og investorer betyr det at selskapet ikke får drives videre, leverandører får sannsynligvis ikke betalt utestående regninger og ansatte kan miste jobben. 

I denne artikkelen går vi gjennom hva det betyr at et AS går konkurs, hvordan prosessen er og hvilke konsekvenser det har for alle med tilknytning til selskapet. 

Hva er konkurs?

Store norske leksikon definerer konkurs slik:

«Konkurs er en rettslig ordning som brukes når en person eller et selskap ikke kan betale det denne skylder».

Når et aksjeselskap går konkurs, mister eierne og styret retten til å bestemme over eiendelene og verdiene i selskapet. I stedet tar en bostyrer over. Formålet med det, er å sikre en kontrollert avvikling av firmaet og en rettferdig fordeling av verdiene mellom kreditorene som selskapet skylder penger. Det kan for eksempel være leverandører som ikke har fått betalt eller ansatte som ikke har fått lønn. 

Konkurs reguleres av konkursloven og dekningsloven

Forskjellen på konkurs og insolvens

Insolvens betyr at selskapet ikke er i stand til å betale gjelden sin når den forfaller, og at tilstanden er permanent. Det holder altså ikke at selskapet har midlertidige betalingsproblemer for at det skal regnes som insolvent, og eiendelene må være mindre enn gjelden.

Konkurs er en juridisk prosess som åpnes av en domstol når et selskap er insolvent og ikke kan betale for seg. 

Insolvens er altså en økonomisk tilstand, mens konkurs er en juridisk prosess. Et selskap kan være insolvent uten å være slått konkurs, men insolvens er et krav for konkursbehandling. Styret i aksjeselskapet er pliktige til å melde oppbud dersom selskapet er insolvent. 

Hvordan oppstår en konkurs i et aksjeselskap?

For at et aksjeselskap skal kunne erklæres konkurs, må disse kravene være oppfylt:

  1. Selskapet må være insolvent. 
  2. Det må foreligge et konkurskrav.Som regel er det sendt inn av selskapet selv.
  3. Konkursbegjæringen må bli godkjent av tingretten. 

Selskapet kan begjæres konkurs av selskapet selv hvis ledelsen ser at de ikke kan gjøre opp for seg, av kreditorer som ikke har fått betalt eller av offentlige instanser som Skatteetaten eller NAV.

Konkursbegjæringen sendes deretter til tingretten (eller Oslo byfogdembete for firmaer i Oslo), som vurderer om kravene til konkurs er oppfylt. Om alle kravene er oppfylt, tildeles selskapet en bostyrer (ofte en advokat) som skal gjennomføre konkursbehandlingen. Det kan også bli oppnevnt en borevisor i tillegg til bostyrer, for å gå gjennom regnskapene.  

Konkursprosessen

Når tingretten har vedtatt konkurs og oppnevnt en bostyrer, mister eierne av aksjeselskapet tilgang og råderett til eiendelene. Bostyreren kartlegger eiendeler, gjeld og forpliktelser. 

Under konkursprosessen er styret og daglig leder pliktig til å gi bostyreren og tingretten all informasjon de skulle trenge om selskapets økonomi og forretning frem til konkursen. De må også legge frem regnskap og andre dokumenter

Hvis det er midler igjen i konkursboet, blir disse delt ut til de som selskapet skylder penger, så godt det lar seg gjøre. Bostyrer kan også bestemme at eiendeler skal selges for å dekke gjeld. Om banken har pant i selskapets eiendeler, går eiendelene eller salgssumene fra dem tilbake til banken. 

Krav fra kreditorer skal dekkes i denne rekkefølgen:

  1. Kostnader til bobehandling (konkurs). 
  2. Lønn og feriepenger til ansatte. 
  3. Skatter og avgifter. 
  4. Alle andre leverandører. 

Konsekvenser av konkurs i aksjeselskap

Mange velger å starte aksjeselskap fordi det gir en økonomisk sikkerhet for dem som privatpersoner, hvis økonomien i selskapet skulle gå dårlig. 

Når et aksjeselskap går konkurs, vil det ikke gå ut over din personlige økonomi. Du vil miste investeringen du gjorde i aksjekapital i oppstarten, men tingretten kan ikke ta pant i dine personlige eiendeler, som hus, bil eller andre ting du eier privat. Det kan de derimot hvis et enkeltpersonforetak går konkurs. I noen tilfeller kan styret eller ledelsen i bedriften få erstatningskrav på grunn av handlinger de har gjort i forbindelse med styringen av bedriften. 

Selskapet blir normalt oppløst og de ansatte sagt opp. Om bedriften ikke kan betale utestående lønn og feriepenger til de ansatte, kan de vanligvis få dekket det gjennom lønnsgarantiordningen. Daglig leder har ikke dekning gjennom lønnsgarantiordningen. 

Hva skjer etter konkurs?

Etter konkurs blir boet avsluttet. Med mindre eierne har konkurskarantene, kan de velge å starte selskap på nytt. 

Ledelse eller styre i et firma kan få konkurskarantene hvis de er mistenkt for å ha gjort noe straffbart i forbindelse med konkursen eller virksomheten som har ført til konkurs. Personer med konkurskarantene har ikke lov til å starte et nytt selskap eller ta på seg nye verv som daglig leder, styreleder eller styremedlem så lenge de er i karantene. En konkurskarantene varer vanligvis i to år. 

Tips til å unngå konkurs i aksjeselskap

For å unngå konkurs i aksjeselskapet ditt, bør du passe på likviditeten. Likviditeten beskriver evnen firmaet har til å betale kommende regninger og uforutsette utgifter. 

Her er noen enkle grep du kan gjøre for en bedre likviditet:

  • Hold regnskapet ditt oppdatert. Oppdaterte tall gjør at du har kontroll på hvor mye penger som kommer inn og hvor mye som går ut.
  • Send faktura med en gang, og gjerne elektronisk. Jo lengre du venter med å sende faktura, jo lenger tid tar det før kunden betaler. Sender du fakturaen elektronisk i tillegg, for eksempel som EHF, er du garantert at den kommer frem til mottakeren.
  • Følg opp fakturaene dine. Det er ikke farlig å purre opp fakturaer eller sende dem til inkasso. I mange tilfeller har nok kunden bare glemt den, og betaler så fort purringen kommer. I Conta sitt regnskapsprogram kan du skru på automatisk oppfølging slik at du slipper å gjøre det manuelt. 

Du kan også sjekke ut artikkelen vår om 6 og et halvt tips til bedre likviditet

Start aksjeselskap nå

94,5 % av kundene våre sier at de ville anbefalt å starte AS gjennom Starte-AS.no

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev