Føre regnskap i Excel eller i regnskapsprogram?

Alle aksjeselskap må føre regnskap. Men bør du gjøre det i en regnskapsmal eller i et regnskapsprogram?

En mann som fører regnskap i Conta

Alle aksjeselskap har bokføringsplikt, og må derfor føre regnskap slik det står i bokføringsloven.

Loven krever blant annet at du:

  • bokfører alle transaksjonene til bedriften to steder i regnskapet, det som kalles dobbel bokføring
  • sørger for at alt du fører kan spores tilbake til et bilag, for eksempel en faktura eller kvittering
  • har ordentlig system på regnskapet slik at det kan kontrolleres og du kan ta ut rapporter til myndighetene
  • oppbevarer bilag trygt i fem år

Hvis du skal føre regnskapet selv har du to valg: du kan enten bruke en regnskapsmal, for eksempel et regneark i Excel, eller et fullverdig regnskapsprogram.

Det er lov å bruke regnskapsmal så lenge du fører færre enn 600 bilag i året. Men lønner det seg?

Husk at tid også er penger

En regnskapsmal kan være alt fra én enkelt side i et regneark, til et komplett system med rapporter og merverdiavgift.

Fordelene med regnskapsmal er at:

  • det ofte er gratis, eller så koster det en liten engangssum
  • du ikke blir overveldet av funksjoner, slik som i noen regnskapsprogram

Men det finnes noen ulemper med regnskapsmal. Blant annet må du:

  • ha mer kunnskap om regnskapsføring, du får som regel ikke veiledning i malen eller av de som laget den. 
  • ofte sette opp noen funksjoner selv, slik som MVA-kontoer, alle de lovpålagte rapportene og egne prosjektregnskap hvis du trenger det. Ofte er det slik at hvis regnearket er veldig billig (eller gratis) er det desto enklere utformet
  • selv ta sikkerhetskopi, og oppbevare bilagene dine i permer som er sikret for brann, tyveri og vannskader
  • oppdatere regnearket når det skjer lovendringer (slik som innføringen av SAF-T regnskapsformat i 2020)
  • jobbe litt mer for å skaffe deg oversikten du trenger til å lage budsjett og ta beslutninger om bedriften din

Du kan altså føre regnskapet ditt i regneark så lenge du har under 600 bilag, og er stødig i regnskapsføring og i Excel. Men husk at tiden du bruker også er verdt penger.

Regnskapsprogram er et sikkerhetsnett

Du kan ofte spare mye tid med et regnskapsprogram.

Regnskapsprogram som er laget for små bedrifter koster ofte ikke mer enn noen hundrelapper i måneden. Og til gjengjeld får du mye hjelp med regnskapet.

Med Conta sitt regnskapsprogram kan du føre regnskap for 99 kroner i måneden.

I Conta får du alle funksjonene en liten bedrift trenger, komplett med lovpålagte rapporter og ferdig utfylt MVA-melding. 

Veivisere legger til rette for at du kan føre selv, uansett erfaringsnivå. For eksempel så er det kun mulig å bokføre transaksjoner som går i null, i tråd med dobbel bokføring.

Alle bilagene dine lagres også trygt i ti år: alt du trenger å gjøre er å skanne eller ta bilde av kvitteringen og laste den opp. Da trenger du ikke tenke på brann og tyverisikring, for eksempel, og det er enkelt å spore mellom transaksjoner og bilag.

Med Conta kan du også lage faktura gratis, og da bokføres fakturaene og innbetalingene dine automatisk. I tillegg deles kunder, prosjekter og avdelinger mellom tjenestene.

Trenger du hjelp? Conta har gode hjelpesider, døgnåpen brukerstøtte og du kan invitere regnskapsføreren din til tjenesten, uten at det koster noe ekstra.

Prøv regnskapsføring i Conta gratis i 30 dager.