Marte Vasbotten

Å kunne betale for seg er viktig, likviditet beskriver evnen selskapet ditt har for å kunne betale for seg. La oss se nærmere på likviditet i aksjeselskap.

Likviditeten beskriver betalingsevnen til selskapet ditt. Derfor er det viktig å jobbe for å ha god likviditet. Har selskapet god likviditet, betyr det nok midler til å kjøpe nytt utstyr, utbetale lønn til ansatte og betale regninger som kommer inn. Selskaper med god likviditet har også penger til å betale uforutsette utgifter.

God inntjening betyr ikke nødvendigvis at selskapet ditt har god likviditet. Går det mer penger ut enn inn, har du nok ikke muligheten til å betale alt du trenger. For mange kan likviditeten være dårligere i perioder, for eksempel i etableringsfasen eller etter investeringer.

Mange vil nok også oppleve at det vil være en del mer kostnader og investeringer før man går i overskudd. Dette er ikke uvanlig, men desto viktigere å ha en plan for hva som skal inn og ut av selskapet.

Lag likviditetsbudsjett

For å få kontroll på selskapets likviditet er det lurt å sette opp et likviditetsbudsjett. Det setter du opp på denne måten:

Likviditetsreserver = estimerte innbetalinger –  estimerte utbetalinger

Budsjettet finner dermed differansen som er mellom estimerte innbetalinger og utbetalinger. Det kalles budsjettert likviditetsmessig resultat og viser hvor mye penger du vil ha til overs i perioden. Har du mer i utbetalinger enn innbetalinger går du med likviditetsmessig underskudd, og vil ha for lite penger til å betale andre ting du må betale. 

Penger du har til overs kan brukes til nye investeringer, men det er alltid lurt å ha en liten buffer hvis det skulle skje noe uventet også. 

Det kan også være lurt å ha et resultatbudsjett, så ser du faktisk hva resultatet av inntekter og utgifter ble. Les mer om likviditetsbudsjett og resultatbudsjett her

Lag en god rutine

I tillegg til budsjett er det flere grep du kan gjøre, for å sikre bedre likviditet. Det er veldig lurt å lage seg en god rutine på alle utgående fakturaer. 

Send fakturaer så fort arbeidet er gjort. Venter du med å sende faktura, vil det også ta lenger tid før du får betalt. Det er også lurt å velge å sende fakturaen elektronisk. Sender du EHF-faktura eller eFaktura vil kunden få fakturaen med en gang, og du kan da få raskere betalt. 

Med elektroniske fakturaer kan du være sikker på at kunden mottar fakturaen. Elektroniske fakturaer går også sjeldnere til inkasso enn andre typer fakturaer. 

Men følg fremdeles med på om de utgående fakturaene har blitt betalt. Går fakturaen over forfallsdato, kan du purre opp eller sende inkassovarsel. Ubetalte fakturaer kommer i det fleste tilfeller av at kunden har glemt av å betale den. 

Ser du selv at selskapet ikke har penger på konto til å betale en leverandør innen forfallsdato kan du ta kontakt med leverandøren og se om du kan flytte forfallsdato. 

LES OGSÅ: Smart fakturaprogram for aksjeselskap

I tillegg til å ha kontroll på fakturaer, så bør du ha en god rutine på regnskapet ditt. Sørg for å legge inn kvitteringer og fakturaer rett i regnskapet, slik at du hele tiden har et oppdatert regnskap. Med Conta sin mobilapp, kan du legge inn kvitteringer på farten. Da ligger de klare i programmet for å bokføres. 


Hvis selskapet ikke bokfører fortløpende, er det smart å sette av en fast dag til å bokføre. Om det er en gang i uken eller i måneden, kan du tilpasse etter hvor mange bilag bedriften din har å bokføre.


Les flere tips for å bedre likviditeten her.

94,5 % av kundene våre sier at de ville anbefalt å starte AS gjennom Starte-AS.no

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev
Nyhet! Kjøp et hylleselskap og få et ferdig AS på 24 timer!