Det er ganske rett frem å lage en faktura i et fakturaprogram. Men visste du at det finnes flere valg som gjør det kjappere og enklere med fakturering for både selskapet ditt og kunden din?
Det er ganske enkelt for aksjeselskap å sende faktura. Du fyller ut nødvendig informasjon i et fakturaprogram som for eksempel Conta, og fakturaen blir til. Før brukte flere også forhåndsutfylte fakturablanketter, men det er ikke spesielt vanlig lenger selv om det fortsatt er mulig.
Når du har lagd ferdig fakturaen har du derimot flere valg. I fakturaprogram kan du som regel velge mellom å sende via post eller e-post, laste ned faktura som PDF og sende den selv, eller sende den som elektronisk faktura.
I faktura- og regnskapsprogrammet Conta lager du raskt og enkelt faktura til bedriftens kunder. Velg den sendemåten som passer bedriften din best! Conta utvikler kontinuerlig smarte løsninger innen fakturering og regnskapsføring, som gjør jobben din enklere.
LES OGSÅ: Slik bør du fakturere i et aksjeselskap.
Velg elektronisk faktura
Flere og flere bedrifter velger å sende elektroniske fakturaer. Som privatperson er du mest sannsynlig godt vant til det med strømregning, telefonregning og lignende. Aksjeselskap kan bruke Conta sitt fakturaprogram for å sende elektronisk faktura til både privatpersoner (eFaktura) og bedrifter (EHF-faktura).
Lurer du på hva forskjellen er på EHF og eFaktura? Les mer om det her.
Sender du en eFaktura vil den havne i kunden sin nettbank og/eller Vipps. Da trenger kunden kun å godkjenne fakturaen, og sparer selv mye tid med å fylle inn KID-nummer og betale manuelt i nettbanken.
Sender du en EHF-faktura til en bedrift, vil den havne i bedriften sitt regnskapsprogram. Dette er foretrukket av mange fordi når mottaker får den i regnskapsprogrammet, kan de betale den rett fra regnskapsprogrammet uten å logge inn i nettbanken. Har regnskapsprogrammet en bankintegrasjon, vil du kunne betale og bokføre på kun noen sekunder.
Slik fungerer bankintegrasjonen sammen med EHF i Conta:
Elektroniske fakturaer er med andre ord veldig gunstig for kundene til selskapet ditt, og er derfor med på å gjøre opplevelsen bedre for dem også. Både bedrifter og privatpersoner må sette opp i regnskapsprogrammet sitt eller i banken sin at de kan motta elektroniske faktura. Kan de ikke det, vil du ikke kunne sende den til dem.
Spar tid med KID-nummer
Inkluderer du KID-nummer på fakturaen, vil du i tillegg spare deg for mye tid. Det er ikke pålagt å bruke KID-nummer på fakturaer, men har du mange kunder eller utgående fakturaer vil det være lurt.
Nummeret identifiserer hvilken kunde og faktura det dreier seg om, når kunden betaler vil innbetalingen bli registrert automatisk i regnskapet til bedriften.
Bruk Conta sitt faktura- og regnskapsprogram til å sende elektroniske fakturaer med KID-nummer. Smart og enkelt! Prøv Conta gratis.